Circulair werken: een aardverschuiving

Nieuws

5 februari 2021

Wist je dat aannemers nu meer geld krijgen voor een kapot geknipte spoorstaaf bij de schrootboer dan als ze hem netjes bij ProRail inleveren? En dat we grote moeite hebben om innovaties als duurzame stoeptegels ook daadwerkelijk op stations te gaan gebruiken? Onze eigen regels zijn er voor veiligheid en betrouwbaarheid, maar ze staan ons in de weg als het gaat om onze ambities rond duurzaamheid en circulariteit.

Week van de Circulaire Economie

Het zijn enkele van de vele verhalen die we tijdens de Week van de Circulaire Economie hebben gedeeld. Met klimaatverandering als belangrijkste aanleiding heeft ProRail verduurzaming gekozen als één van onze prioriteiten. In 2030 willen wij dat onze infraprojecten klimaatneutraal en circulair zijn. Geen verspilling van grondstoffen meer dus. Om te laten zien wat een aardverschuiving die ambitie te wege brengt, heeft ProRail van maandag 1 tot en met vrijdag 5 februari meegedaan aan die Week van de Circulaire Economie.

Bekijk: Bekijk alle ProRail seminars hier terug (klik rechtsboven in het videoscherm voor de overige seminars)

Seminars en columns

Tijdens deze week hebben we seminars gegeven, bijvoorbeeld over het circulaire station, de samenwerking met de markt en de schoonheid van circulair ontwerpen. Ook hebben zes ProRailers in columns hun visie gegeven over wat er allemaal moet gebeuren in onze organisatie en waarom. Het zijn geen glossy verhalen over hoe goed we zijn, maar verhalen die laten zien waar het nog misgaat en waar onze uitdagingen liggen. Ook vragen we onze partners en stakeholders om hulp, omdat we dit niet in ons eentje gaan redden.

Visie

Dat ‘waarom’ van onze duurzame en circulaire ambities is in een paar zinnen aan te duiden. Als derde grootste bouwopdrachtgever van Nederland realiseren we ons dat we in ons land een belangrijke bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen klimaatverandering en uitputting van grondstoffen. Circulariteit is daar een belangrijk middel voor. Denk aan een nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht die we zo laten bouwen dat we bij sloop alles kunnen hergebruiken.

Wat inspireert nu écht: confrontatie met voorbeelden waar we falen, of verhalen over hoe goed we het doen? We hebben gekozen voor een mix.

Mette Janssen-Groothuis afdelingsmanager ontwikkeling en beleid bij ProRail

Lange adem

Verandering is echter iets van de lange adem, zeker in een grote organisatie. Met ruim zevenduizend kilometer spoor en vierhonderd stations moeten we treinen veilig en op tijd laten rijden en we moeten voldoen aan de regels van honderden stakeholders. Duurzaamheid staat daarom bij de meeste van onze mensen nog niet hoog op de prioriteitenlijst. Dat kan niet zo blijven, als we in 2030 circulaire projecten willen kunnen volbrengen.

Prikkelen

Het was voor Mette Janssen-Groothuis, afdelingsmanager ontwikkeling en beleid bij ProRail, de reden om tijdens de Week van de Circulaire Economie seminars te organiseren en prikkelende columns te laten schrijven door onze eigen mensen. “Wat inspireert nu écht: confrontatie met voorbeelden waar we falen, of verhalen over hoe goed we het doen? We hebben gekozen voor een mix.”

Dwarsdoorsnede

De tien seminars en zes columns, die via de links terug te vinden zijn, vormen een dwarsdoorsnede van verhalen die een beeld geven van wat ons bezighoudt, waar onze fouten zitten en hoe we daarmee worstelen. De rode draad in de verhalen en gesprekken: we kunnen het niet alleen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers