Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Een unicum: gisteren reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn. De goederentreinen die gebruik gaan maken van dit spoor, rijden van Schiedam naar industrieterrein Vulcaanhaven aan de oostkant van Vlaardingen.
De Hoekse Lijn was voorheen een treinspoor, maar wordt tegenwoordig als metrolijn gebruikt. In 2017 koppelde ProRail het spoor tussen Schiedam en Hoek van Holland los van het hoofdspoorwegnet. In 2019 werd de metrolijn officieel geopend. Sinds de ombouw reed er geen goederentrein meer.
Toen ProRail de Hoekse Lijn verkocht aan het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, was het al de bedoeling dat goederentreinen hier gebruik van zouden maken. De verwachting is dat er vanaf 2022 ongeveer drie keer per week een goederentrein overheen rijdt. Dat aantal zou in de toekomst nog kunnen groeien, stelt Kees van Dongen, projectmanager bij ProRail. “Je hebt hier nu een industriegebied mét spoor. Dat is een enorme asset als regio.”
Het heeft best wat voeten in de aarde gehad om deze constructie mogelijk te maken, vertelt Kees. “ProRail en RET moesten samen tot een stabiele exploitatie van de lijn komen. Dat heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn we tot een goede oplossing gekomen.”
Hij legt uit: “Omdat de Hoekse Lijn beheerd wordt door RET, en niet door ProRail, is dat stuk spoor voor ons een soort buitenlandse enclave. Een goederentrein die eerst op het hoofdnet rijdt en vervolgens op lokale net van RET, gaat eigenlijk een grens over. Die grens heeft te maken met onder andere de verschillen in bovenleidingspanning, het beveiligingssysteem en de verkeersleiding.”
Een unieke prestatie, zowel technisch als bestuurlijk. Dat is gelukt met hard werken, veel creativiteit en oplossingsgerichtheid.
Die grens wordt gepasseerd op het zogenoemde Goederen Overdracht Spoor (GOS). Daar draagt de verkeersleiding van ProRail de trein over aan de verkeersleiding van RET, of andersom. Als er een goederentrein het metrospoor op wil rijden, belt de machinist met de verkeersleiding van RET. Vervolgens zorgt RET ervoor dat het metrospoor tijdelijk ontruimd wordt, zodat de goederentrein veilig doorgang kan vinden. De goederentreinen rijden niet in de ochtend- en middagspits.
Ilse Oldenburger is manager Verkeersleiding bij ProRail in de regio Randstad Zuid. Ook zij is de afgelopen jaren betrokken geweest bij dit project. “Inmiddels zijn er goede afspraken gemaakt met RET en onze VL-post in Rotterdam is geïnstrueerd. En omdat we zeker willen weten dat beide verkeersleidingsposten goed samenwerken, wordt er een jaar gemonitord. Om zo te kijken of alles goed werkt.”
Regiodirecteur Helga Cuijpers is tevreden met dit heugelijke feit: “Het is heel mooi om te zien dat het harde werken van heel veel mensen binnen dit projectteam beloond is. Goederenvervoer over een metrolijn is niet zomaar geregeld. Het was een unieke prestatie zowel technisch als bestuurlijk. Dat is gelukt met hard werken, veel creativiteit en oplossingsgerichtheid om het resultaat: goederentreinen over de Hoekse Lijn te realiseren.”
20 september 2023
1 juni 2023
7 maart 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.