Bomenkap bij Overveen vanwege brandveiligheid
Nieuws
ProRail kapt van maandag 25 januari tot en met vrijdag 12 februari ruim vierhonderd bomen langs het spoor bij Overveen. Het gaat om dennen die in de loop van de jaren langs het spoor zijn gaan groeien. Door ze weg te halen, verkleinen we het risico dat een bosbrand van de ene kant van het spoor naar de andere kant overslaat. Ook verbeteren we zo de veiligheid voor het treinverkeer.
Natuurbehoud
Met de bomenkap willen we het bos beter bestand maken tegen natuurbranden. Als de bomen langs het spoor zouden blijven staan kan een bosbrand makkelijker overslaan en grote schade aanrichten aan het bos en de natuur. Met de kap zorgen we er ook voor dat het risico kleiner wordt dat bijvoorbeeld omvallende bomen de bovenleiding beschadigen.
Treinen blijven rijden
De bomenkap volgt op overleg tussen onder meer ProRail, de brandweer, de provincie Noord-Holland en Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer heeft ons de mogelijkheid te geven om gebruik te maken van een wandelpad voor het aan- en afvoeren van machines en bomen. Daardoor hoeven we niet op het spoor te komen. De treinen tussen Zandvoort en Haarlem kunnen dus blijven rijden.
Kaptechniek
Bij de kap van de bomen worden we begeleid door een ecoloog. Onze aannemers Strukton en Wallaard Groen gaan de klus uitvoeren. Zij gebruiken technieken waardoor het spoor gespaard blijft. Een kraanmachine zal de bomen onder bij de stam vastpakken. Op het moment dat de boom wordt omgezaagd kan deze kraan de stam meteen van het spoor wegtrekken. Als de bomen te dik zijn klimt er iemand naar boven om eerst de top en wat takken weg te zagen. Dan pas wordt de rest van de boom gekapt.
Duurzaam bermbeheer
ProRail bezit zo’n tienduizend hectare grond. Op maar de helft van deze grond ligt spoor. De andere helft kunnen we dus gebruiken om de biodiversiteit te vergroten. De komende jaren maakt ProRail daarom werk van duurzaam bermbeheer. Spoorbermen zijn rijk aan planten en bomen en we willen dat het plekken worden waar het voor insecten, vogels en andere kleine dieren aangenaam verblijven is. Reizigers zien straks vanuit de trein een natuurlijke en gevarieerde berm die past bij het landschap. Lees hier meer over natuurbeheer door ProRail.
Herplanten
Omdat we de biodiversiteit juist willen vergroten vinden we het altijd pijnlijk als we bomen moeten kappen. Voor de bomen die we bij Overveen weghalen gaan we binnen afzienbare tijd nieuwe bomen planten in een ander gebied. Dat doen we in overleg met Staatsbosbeheer.
Lees meer over
Meer nieuws
-
Treinen weer op volle snelheid in Ravenstein
25 oktober 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Bouw kunstburcht voor dassen bij spoor Ravenstein gestart
23 augustus 2024