ProRail werkt ook in 2020 hard aan het spoor

Om het spoor klaar te stomen voor de verwachte reizigersgroei van 30 à 40 procent en de groei van het goederenvervoer per spoor in 2030, werkt ProRail samen met de spooraannemers dag en nacht door. Ook in 2020. Door een verbeterde planning zorgt ProRail ervoor dat de hinder voor reizigers zo min mogelijk zal zijn.
Opstelterrein Lelystad
Opstelterrein Lelystad

Meer dan 44.000 uren werk

ProRail verwacht dat de aannemers in 2020 totaal zo'n 44.000 uren werk hebben aan geplande werkzaamheden op het Nederlandse spoor. In 2019 was dit nog zo'n 41.000 uur. Ondanks deze toename verwachten we ongeveer drie procent minder hinder voor treinreizigers tijdens geplande werkzaamheden. Dat komt doordat er minder projecten zijn waarbij reizigers ook daadwerkelijk hinder ervaren door deze werkzaamheden, zoals op opstelterreinen waar geen treinen rijden met reizigers, of bij projecten waar de treinen met reizigers gewoon door kunnen rijden.

Opstelterrein Lelystad spant de kroon

Met voor 2020 een totaal van maar liefst 6.460 geplande uren werk, spannen de werkzaamheden aan het opstelterrein in Lelystad de kroon. Daar zijn we druk bezig om het opstelterrein klaar te maken voor de toekomst: op het vernieuwde en uiteindelijk grotere opstelterrein kunnen vervoerders straks meer treinen kwijt. Doordat de werkzaamheden op een opstelterrein plaatsvinden, is er geen hinder voor reizigers.

Niet alleen bij Lelystad werken we hard door. Een overzicht van de top 5 van langstdurende projecten waar aannemers aan het werk zijn:

1.Opstelterrein Lelystad6.460 uren
2.Werkzaamheden voor spoorverdubbeling Zwolle - Herfte en bouw van een 'dive-under' bij Herfte1.816 uren
3.Bouw van een nieuw service- en opstelterrein voor de treindienst Gouda – Alphen aan den Rijn1.112 uren
4.Groningen Spoorzone1.048 uren
5.Spoorvernieuwing Limburg928 uren

Meer of minder hinder voor reizigers?

Werkzaamheden die de meeste uren aan werk voor de aannemers kosten, hoeven niet de meeste hinder voor reizigers te veroorzaken. De impact hangt namelijk af van de reizigersdrukte op een traject. Hoe meer reizigers er niet op de gebruikelijke manier kunnen reizen, hoe meer hinder de geplande werkzaamheden veroorzaken. Zo wordt op de drukke trajecten die langs Geldermalsen, Zwolle en Groningen - Assen lopen de meeste hinder voor treinreizigers door geplande werkzaamheden verwacht. En dat terwijl je deze projecten niet terugziet in de top 5 'meeste uren werk'.

Nog beter plannen

De ambitie is om met een 'Masterplan' in de nabije toekomst 5-10 jaar vooruit te kunnen kijken, waarbij bezien wordt of een periode langer dan 7 jaar nog voldoende toegevoegde waarde biedt in verband met afnemende voorspelbaarheid.

Met het Masterplan krijgen we inzicht in werkzaamheden en vervoersproducten die in de toekomst uitgevoerd worden. Doordat er verder en integraal vooruit wordt gepland, is ook eerder zicht op eventuele knelpunten in uitvoering van de projecten. Deze worden tijdig gesignaleerd en opgelost, wat zorgt voor een stabiele planning. We kunnen op basis van dit plan betrouwbare afspraken maken met vervoerders en verladers en zijn hiermee een betrouwbare en voorspelbare ketenpartner richting aannemers, leveranciers en ingenieursbureaus. 

Gepubliceerd op