Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Om het spoor klaar te stomen voor de verwachte reizigersgroei van 30 à 40 procent en de groei van het goederenvervoer per spoor in 2030, werkt ProRail samen met de spooraannemers dag en nacht door. Ook in 2020. Door een verbeterde planning zorgt ProRail ervoor dat de hinder voor reizigers zo min mogelijk zal zijn.
ProRail verwacht dat de aannemers in 2020 totaal zo'n 44.000 uren werk hebben aan geplande werkzaamheden op het Nederlandse spoor. In 2019 was dit nog zo'n 41.000 uur. Ondanks deze toename verwachten we ongeveer drie procent minder hinder voor treinreizigers tijdens geplande werkzaamheden. Dat komt doordat er minder projecten zijn waarbij reizigers ook daadwerkelijk hinder ervaren door deze werkzaamheden, zoals op opstelterreinen waar geen treinen rijden met reizigers, of bij projecten waar de treinen met reizigers gewoon door kunnen rijden.
Met voor 2020 een totaal van maar liefst 6.460 geplande uren werk, spannen de werkzaamheden aan het opstelterrein in Lelystad de kroon. Daar zijn we druk bezig om het opstelterrein klaar te maken voor de toekomst: op het vernieuwde en uiteindelijk grotere opstelterrein kunnen vervoerders straks meer treinen kwijt. Doordat de werkzaamheden op een opstelterrein plaatsvinden, is er geen hinder voor reizigers.
Niet alleen bij Lelystad werken we hard door. Een overzicht van de top 5 van langstdurende projecten waar aannemers aan het werk zijn:
6.460 uren |
|
2. Werkzaamheden voor spoorverdubbeling Zwolle - Herfte en bouw van een 'dive-under' bij Herfte |
1.816 uren |
3. Bouw van een nieuw service- en opstelterrein voor de treindienst Gouda – Alphen aan den Rijn |
1.112 uren |
1.048 uren |
|
5. Spoorvernieuwing Limburg |
928 uren |
Werkzaamheden die de meeste uren aan werk voor de aannemers kosten, hoeven niet de meeste hinder voor reizigers te veroorzaken. De impact hangt namelijk af van de reizigersdrukte op een traject. Hoe meer reizigers er niet op de gebruikelijke manier kunnen reizen, hoe meer hinder de geplande werkzaamheden veroorzaken. Zo wordt op de drukke trajecten die langs Geldermalsen, Zwolle en Groningen - Assen lopen de meeste hinder voor treinreizigers door geplande werkzaamheden verwacht. En dat terwijl je deze projecten niet terugziet in de top 5 'meeste uren werk'.
De ambitie is om met een 'Masterplan' in de nabije toekomst 5-10 jaar vooruit te kunnen kijken, waarbij bezien wordt of een periode langer dan 7 jaar nog voldoende toegevoegde waarde biedt in verband met afnemende voorspelbaarheid.
Met het Masterplan krijgen we inzicht in werkzaamheden en vervoersproducten die in de toekomst uitgevoerd worden. Doordat er verder en integraal vooruit wordt gepland, is ook eerder zicht op eventuele knelpunten in uitvoering van de projecten. Deze worden tijdig gesignaleerd en opgelost, wat zorgt voor een stabiele planning. We kunnen op basis van dit plan betrouwbare afspraken maken met vervoerders en verladers en zijn hiermee een betrouwbare en voorspelbare ketenpartner richting aannemers, leveranciers en ingenieursbureaus.
28 september 2023
28 september 2023
28 september 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.