Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

Om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen, is er ruimte nodig. Zodat meer treinen bij Zwolle tegelijk kunnen aankomen of vertrekken. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Door hier extra sporen aan te leggen, hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel straks niet meer op elkaar te wachten. Zo wordt Zwolle als belangrijk overstapstation beter benut.

Extra spoor én een spoorkruising 

We bouwen twee nieuwe sporen tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte. Daarnaast bouwen we een vrije spoorkruising bij Herfte. Dit is een zogenaamde 'dive-under', waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor. Op het traject bouwen we nieuwe viaducten en vervangen we de oude (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering en enkele watergangen). De stalen spoorbrug bij de Soestwetering en Zalnese wetering, vervangen we door een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid. 

Ook verleggen en verwijderen we diverse sporen en wissels. Bij station Zwolle verleggen we spoor 16 en verbreden we perron 15/16.

Overwegen en verkeer

Omdat we het spoor uitbreiden, moet ook de verkeerssituatie op het traject aangepakt worden. Daarom vernieuwen we de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg. Verder vervangen we de overweg Selhorst door een weg over de dive-under. We verleggen wegen en fietspaden en leggen aparte wegen aan voor onderhoud en hulpdiensten. 

Spoorplan Noord-Nederland

De spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is een belangrijke schakel in het Spoorplan Noord-Nederland. Hierbij wordt het hele spoorvervoersnetwerk in het noorden aangepakt en verbeterd. De noordelijke provincies zijn straks optimaal bereikbaar.

Planning

Voor dit project is op 4 december 2016 het Tracébesluit 'Spooruitbreiding Zwolle-Herfte' door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vastgesteld. We kunnen aan de slag en verwachten in 2018 te starten met de uitbreiding van het spoor. Het moet dan klaar zijn in 2021.

Het laatste nieuws

Kynologenclub krijgt nieuw gebouw

Zwolle - Kynologenclub
Impressie van het nieuwe clubgebouw
ProRail is vanaf 2013 begonnen met de planstudie naar de “Spooruitbreiding Zwolle Herfte”. Bij de verdere uitwerking van dit plan om de sporen van twee naar vier sporen te verdubbelen, werd al snel duidelijk dat het clubgebouw van de Kynologenclub Zwolle te dicht bij het toekomstige extra spoor kwam te staan. Reden voor ProRail om snel met de 800 leden tellende Kynologenclub in gesprek te gaan.
Gepubliceerd op

Werkzaamheden bij Herfte nu ook uit de startblokken

Zwolle - Ceintuurbaan
Overzicht aanleg in- en uitritten Ceintuurbaan naar bouwweg richting Herfte
2019 Is NoorderSpoort in opdracht van ProRail op verschillende locaties van het spoor tussen station Zwolle en Herfte gestart met werkzaamheden in voorbereiding op de spoorverdubbeling en de bouw van de dive-under bij Herfte. In september 2018 was NoorderSpoort al gestart met de vernieuwing van de opstelsporen bij Windesheim dat geheel wordt vernieuwd en voorzien van een vloeistofdichte folie ter bescherming van het drinkwater. De aannemer bereidt het werkgebied nu dus uit richting Herfte.
Gepubliceerd op

Start voorbereidende werkzaamheden tussen station Zwolle en Herfte

Zwolle - Mimosastraat
Vanaf maandag 21 januari start aannemer NoorderSpoort in opdracht van ProRail met de spoorverdubbeling tussen station Zwolle en Herfte. De aannemer voert eerst enkele voorbereidende werkzaamheden uit zoals de aanleg van een tijdelijke inrit bij de Deventerstraatweg voor het bouwverkeer dat naar het werkterrein richting Herfte rijdt v.v..
Gepubliceerd op

Documenten

Planning

2018: start uitbreiding spoor

2021: bouw gereed

Contact