Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

Om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen, is er ruimte nodig. Zodat meer treinen bij Zwolle tegelijk kunnen aankomen of vertrekken. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Door hier extra sporen aan te leggen, hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel straks niet meer op elkaar te wachten. Zo wordt Zwolle als belangrijk overstapstation beter benut.

Extra spoor én een spoorkruising 

We bouwen twee nieuwe sporen tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte. Daarnaast bouwen we een vrije spoorkruising bij Herfte. Dit is een zogenaamde 'dive-under', waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor. Op het traject bouwen we nieuwe viaducten en vervangen we de oude (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering en enkele watergangen). De stalen spoorbrug bij de Soestwetering en Zalnese wetering, vervangen we door een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid. 

Ook verleggen en verwijderen we diverse sporen en wissels. Bij station Zwolle verleggen we spoor 16 en verbreden we perron 15/16.

Overwegen en verkeer

Omdat we het spoor uitbreiden, moet ook de verkeerssituatie op het traject aangepakt worden. Daarom vernieuwen we de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg. Verder vervangen we de overweg Selhorst door een weg over de dive-under. We verleggen wegen en fietspaden en leggen aparte wegen aan voor onderhoud en hulpdiensten. 

Spoorplan Noord-Nederland

De spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is een belangrijke schakel in het Spoorplan Noord-Nederland. Hierbij wordt het hele spoorvervoersnetwerk in het noorden aangepakt en verbeterd. De noordelijke provincies zijn straks optimaal bereikbaar.

Planning

Voor dit project is op 4 december 2016 het Tracébesluit 'Spooruitbreiding Zwolle-Herfte' door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vastgesteld. We kunnen aan de slag en verwachten in 2018 te starten met de uitbreiding van het spoor. Het moet dan klaar zijn in 2021.

Het laatste nieuws

Paaswerk in Zwolle

Zwolle-Herfte
Aankomend Paasweekend start NoorderSpoort in opdracht van ProRail met diverse werkzaamheden aan het spoor in het gebied vanaf het station richting het opstelterrein voorbij Windesheim naar de IJsseldijk. Op dinsdagmorgen moet dit werk gereed zijn voor de eerste trein van die dag.
Gepubliceerd op

Megaklus Zwolle-Herfte nu echt los!

Zwolle-Herfte
De feestelijke starthandeling in de Kas van Kaat met aanwezige bestuurders uit de noordelijke provincies
Gisteren is in Herfte symbolisch de schop in de grond gegaan. Na maandenlange voorbereidingen is aannemerscombinatie ‘NoorderSpoort’ in opdracht van ProRail gestart met de bouw van de nieuwe dive-under bij Herfte. Ook verdubbelt de aannemer de sporen vanaf station Zwolle tot en met Herfte van twee naar vier sporen. De megaklus is onderdeel van “Spoorplan Noord Nederland”. Met dit plan neemt de bereikbaarheid van en naar de Randstad toe en verbeteren de treinaansluitingen in de stedendriehoek Leeuwarden-Groningen-Zwolle.
Gepubliceerd op

Dronebeelden Zwolle-Herfte

Documenten

Planning

2018: start uitbreiding spoor

2021: bouw gereed

Contact