Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

Om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen, is er ruimte nodig. Zodat meer treinen bij Zwolle tegelijk kunnen aankomen of vertrekken. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Door hier extra sporen aan te leggen, hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel straks niet meer op elkaar te wachten. Zo wordt Zwolle als belangrijk overstapstation beter benut.

Extra spoor én een spoorkruising 

We bouwen twee nieuwe sporen tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte. Daarnaast bouwen we een vrije spoorkruising bij Herfte. Dit is een zogenaamde 'dive-under', waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor. Op het traject bouwen we nieuwe viaducten en vervangen we de oude (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering en enkele watergangen). De stalen spoorbrug bij de Soestwetering en Zalnese wetering, vervangen we door een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid. 

Ook verleggen en verwijderen we diverse sporen en wissels. Bij station Zwolle verleggen we spoor 16 en verbreden we perron 15/16.

Overwegen en verkeer

Omdat we het spoor uitbreiden, moet ook de verkeerssituatie op het traject aangepakt worden. Daarom vernieuwen we de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg. Verder vervangen we de overweg Selhorst door een weg over de dive-under. We verleggen wegen en fietspaden en leggen aparte wegen aan voor onderhoud en hulpdiensten. 

Spoorplan Noord-Nederland

De spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is een belangrijke schakel in het Spoorplan Noord-Nederland. Hierbij wordt het hele spoorvervoersnetwerk in het noorden aangepakt en verbeterd.

Het laatste nieuws

Nieuwe spoorviaducten over de weg: wat betekent dit voor het verkeer?

Fietviaduct over de Ceintuurbaan wordt gesloopt terwijl er een trein langs rijdt
Sloop van het oude fietsviaduct over de Ceintuurbaan, januari 2020
Tussen Zwolle en Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Hiervoor moeten we ook de tussenliggende viaducten aanpassen, waar het spoor kruist met weg of water. We proberen de hinder van de werkzaamheden voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken, maar soms zijn er afsluitingen nodig. Wat komt er de komende tijd aan?
Gepubliceerd op

Voortgang uitbreiden opstelterrein, spoorverdubbeling en dive-under bij Zwolle

De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
Bij Zwolle zijn we flink aan de slag met het spoor, om ruimte te maken voor meer treinen. Het opstelterrein bij Windesheim wordt vernieuwd en uitgebreid. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Het werk is in het voorjaar van 2019 in uitvoering gegaan. Hoe staat het er nu voor? Een update in foto’s en tekst.
Gepubliceerd op

Dronebeelden Zwolle-Herfte

Documenten

Planning

2018: start uitbreiding spoor
2021: bouw gereed

Contact