Regionale spoorlijnen Groningen en Fryslân krijgen ERTMS

Nieuws

Gepubliceerd op 21 mei 2021

Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dat voornemen heeft demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het Rijk en de provincies Groningen en Fryslân investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel. De komende tijd zullen de afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgelegd.

Besparing

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Fryslân die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Op deze kaart staan de baanvakken die al ERTMS hebben of nog krijgen
Op deze kaart staan de baanvakken die al ERTMS hebben of nog krijgen

Proeftuin

Van Veldhoven reageert: “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag vooroplopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

Eerder ervaring opdoen

CEO John Voppen (ProRail): “We zien dit als een mooie kans om eerder ervaring op te doen met ERTMS in de praktijk en met de bijbehorende processen. Met ERTMS gaan we treinen digitaal besturen en beveiligen. De invoering van ERTMS is van levensbelang voor het spoor en voor Europa. Niet invoeren is geen optie, het is noodzakelijk: we moeten met de tijd mee. Het huidige systeem is gebaseerd op oude analoge techniek.”

De invoering van ERTMS is van levensbelang voor het spoor en voor Europa.

John Voppen CEO bij ProRail

Zelfrijdende treinen

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

Arriva

CEO Anne Hettinga van Arriva Nederland, die het personenvervoer op deze ERTMS-trajecten levert: “Wij hechten als Arriva veel waarde aan veiligheid en innovatie. In Limburg doen we al ervaring op met de inbouw van ERTMS. Het is fijn dat dit in het noorden nu opvolging krijgt en we ook daar het spoor velliger en beter kunnen benutten."

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers