Storing Kijfhoek opgelost

3 december 2020

De storing in goederenemplacement Kijfhoek is opgelost. Op 16 november werd duidelijk dat de hoofdrailrem na eerdere werkzaamheden niet meer functioneerde. De storing had forse gevolgen voor met name het wagenladingvervoer van DB Cargo. Kijfhoek is een uniek sorteerstation waar wagens met behulp van een heuvel en railremmen gesorteerd worden naar bestemming.

Werkzaamheden

In de week van 7 – 15 november is er gewerkt aan de eerste hoofdrailrem op Kijfhoek. Tijdens deze werkzaamheden is de hoofdrailrem volledig uit elkaar gehaald, het frame vervangen en weer in elkaar gezet. Toen de werkzaamheden afgerond waren, bleek dat de rem niet goed meer werkte. Een paar dagen geleden hebben we ontdekt dat er een onderdeel tussen de spoorstaaf en de hoofdrailrem ontbrak. Dat is gisteren opgelost. Wat de oorzaak is van het ontbreken van het onderdeel wordt onderzocht. 

Lastige oplossing

Het vinden van een oplossing voor de storing was lastig. We hebben hier samen met onze onderhoudsaannemer Strukton hard aan gewerkt. Omdat er weinig experts zijn die verstand hebben van deze unieke constructie, hebben we daarnaast ondersteuning vanuit leverancier Siemens Duitsland gekregen. De coronamaatregelen maakten het tijdig vinden van een oplossing extra moeilijk, omdat het inschakelen van expertise uit het buitenland beperkt mogelijk is en bijvoorbeeld niet in een aaneengesloten periode van meer dan één dag kan plaatsvinden.

Overlast

De storing zorgde voor een halvering van de heuvelcapaciteit en kwam op een ongelukkig moment. Het wagenladingverkeer kent in het najaar traditiegetrouw een vervoerspiek. Goederentreinen ondervonden hierdoor flinke vertragingen. ProRail betreurt de overlast die onze partners in de keten hierdoor ondervinden. ProRail en DB Cargo onderhouden intensief contact over de ontwikkelingen. 

‘Heuvelen’

Om de treinen op Kijfhoek te sorteren naar eindbestemming duwt een locomotief wagens over een heuvel. Via die heuvel zorgen we er op een slimme en geheel geautomatiseerde manier voor dat alle wagens worden gesorteerd en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens ‘geheuveld’. Zodra de wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht. Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de snelheid van de wagens zo wordt gestuurd dat deze op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier.

Onderhoud Kijfhoek

De sporen van Kijfhoek worden intensief gebruikt. Groot onderhoud is noodzakelijk om te garanderen dat we treinen efficiënt kunnen blijven samenstellen. Het heuvelsysteem kwam eind jaren ’90 in gebruik en is inmiddels aan vernieuwing toe. We vervangen de komende jaren de sporen, dwarsliggers, spoorgrind en wissels op Kijfhoek. Met deze grootschalige vernieuwingen, van zowel het technische systeem als de infrastructuur buiten, werken we aan een veilig, efficiënt en betrouwbaar emplacement Kijfhoek voor de toekomst.

Beginpunt Betuweroute

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers