Tijdelijk andere looproutes op station Groningen
Nieuws
Bijgewerkt
ProRail werkt in de periode van medio oktober tot eind van het jaar aan de achterkant van het monumentale stationsgebouw Groningen. Daardoor is er tijdelijk minder ruimte en worden de looproutes aangepast. De winkels blijven het grootste deel van de tijd bereikbaar. De omleiding staat aangegeven op borden in het station.
Werkzaamheden achterkant stationsgebouw
Het project Groningen Spoorzone voert dus vanaf medio oktober tot eind van het jaar werkzaamheden uit aan de achterkant van het monumentale stationsgebouw. Het gaat onder meer om rioleringswerkzaamheden. We moeten flink graven in het perron achter het stationsgebouw. Er moeten leidingen en funderingen in de grond gemaakt worden. Hierdoor is er tijdelijk minder ruimte en worden de looproutes aangepast. De winkels zijn het grootste deel van de tijd bereikbaar, maar via een andere route.
Nieuwe perronkappen
De genoemde werkzaamheden moeten in deze periode worden uitgevoerd, omdat we begin 2025 nieuwe perronkappen plaatsen bij de stationshal aan de perronzijde. Om de perronkappen te plaatsen, maken we eerst nieuwe funderingen. Er komen nieuwe installatieleidingen, zodat aan het einde van het jaar het benodigde leidingwerk in de grond zit. Deze leidingen zijn nodig voor de omroepinstallaties, verlichting en incheckpalen.
Aangepaste looproutes
De werkzaamheden aan de achterkant van het monumentale stationsgebouw zijn opgedeeld in twee fases. Tijdens deze twee periodes wijzigen de looproutes op het station, waardoor reizigers mogelijk om moeten lopen. De looproutes worden aangegeven op borden op het station.
Minder schuilmogelijkheden
Voordat de aannemer met de nieuwe leidingen en funderingen aan de slag kan, moeten de tijdelijke perronkappen verdwijnen. Dat gebeurt in de week van 16 september en in de week van 4 november in vier opeenvolgende nachten. De tijdelijke perronkappen zijn in 2020 geplaatst als vervanging voor de monumentale perronkappen die worden gerestaureerd.
Doordat deze perronkappen verdwijnen, blijft er beperkt ruimte om met slecht weer te schuilen op station Groningen. Aannemer Anton Rail plaatst begin 2025 de historische perronkappen terug op het station.
Groningen Spoorzone - Station Groningen
Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.
Meer nieuws
-
Werkzaamheden tussen Zwolle en Wierden: geen trein maar bus
11 juni 2024
-
Aangepaste dienstregeling Amersfoort
2 april 2024
-
Gevolgen voor treinverkeer rond station Schiphol door ontroesten
7 maart 2024