Uitwijkoefening 'landelijk treinverkeersleidingscentrum' succesvol verlopen

Nieuws

15 november 2018

Een grote brand, stroomuitval, een gaslek of een ongeluk: het zijn dingen waarvan ProRail hoopt dat ze niet gebeuren. Zeker als dat directe impact zou hebben op het treinverkeer. Maar als het dan toch gebeurt, dan moeten we goed voorbereid zijn. En dat is precies de reden dat het Opertioneel Control Center Rail (OCCR) donderdag 15 november oefende om de operatie te verplaatsen naar ProRail hoofdkantoor de Inktpot: en met succes.

Waarom oefenen?

Het doel van de oefening van vandaag was om te controleren of de draaiboeken volledig en actueel zijn én of ze ook goed op elkaar aansluiten. Daarnaast ging het ook om de controle van de ICT-systemen: is alles geregeld om de operatie snel over te nemen op de uitwijklocatie? Alles om ervoor te zorgen dat het treinverkeer zo veel mogelijk kan blijven rijden.

Kloppend hart van het spoor

Het OCCR is het kloppend hart van het spoor. Hier zijn alle disciplines aanwezig. Bijvoorbeeld het Centraal Monitorings- en Besturingsorgaan (CMBO).

CMBO

Het CMBO kun je de landelijke verkeersleiding noemen. Zij houden samen met de regionale verkeersleidingsposten al het treinverkeer in Nederland in de gaten. 

Als er op het spoor iets gebeurt waardoor de treindienst verstoord raakt, dan past het CMBO maatregelen toe die de gevolgen voor de rest van het treinverkeer beperkt. Hierdoor kan de invloed van een storing in een bepaalde regio worden beperkt voor andere gebieden. 

De landelijke regie van het CMBO is dus belangrijk in het besturen van het Nederlandse treinverkeer. De eventuele maatregelen die moeten worden genomen zijn vooraf al besproken met de verschillende vervoerders, zodat er snel gehandeld kan worden.

De Landelijke Bijsturing Centrale van NS, eveneens op het OCCR aanwezig, zorgt dat de maatregelen van het CMBO uitgevoerd kunnen worden en lichten de reizigers in via de reisinformatie.

Meldkamer Spoor

Dan hebben we op het OCCR ook nog de belangrijke Meldkamer Spoor (MKS). Deze meldkamer is verantwoordelijk voor de binnenkomende meldingen over calamiteiten en storingen. Zij registreren en activeren de storingsploegen en calamiteitenorganisaties, zoals ProRail Incidentenbestrijding, en volgen en sturen op snel herstel van de spoorinfrastructuur.

Storingen op het spoor, die doorgezet worden door de meldkamer, worden behandeld door de Centrale Service Deck (CSD), ICT en Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI). Zij monitoren, herstellen en sturen op snel storingsherstel, zodat treinverkeer zo snel mogelijk weer kan worden hervat.

Succesvolle uitwijk

De oefening startte om 9.00 uur. Twintig minuten later stonden alle 'ontruimde' partijen op de verzamellocatie klaar voor de voettocht naar het hoofdkantoor van ProRail, na het sein van de Officier van Dienst-Spoor. Van het gebouw in Utrecht waar het OCCR in huist, is het ongeveer vijftien minuten lopen naar de reservelocatie in het hoofdkantoor van ProRail.

Om 9.50 uur logden de medewerkers in het hoofdkantoor van ProRail in om de dienst over te nemen. Nog één laatste check of alle processen inderdaad up and running waren en de dienst begon.

Een uur lang is de operatie helemaal vanuit het hoofdkantoor bestuurd. Om 11.00 logden de medewerkers weer uit en maakten zich klaar voor de terugtocht.

Leerpunten

Coördinator Albert Torenbosch is blij dat de oefening zo goed ging. "Binnen een uur van het startsein waren we klaar voor de overname. Dat is echt goed!"

"En je leert altijd wat van zo’n oefening. Dat hebben we ook direct besproken met elkaar: wat ging er goed, wat moet er nog beter, moeten je draaiboeken aangepast worden, hoe ging het met de systemen? Zelfs als alles goed gaat leer je er veel van. We gaan nu de tijd nemen om de leerpunten scherp te krijgen en om ze te verwerken."

'Voeten in de aarde' 

Een uitwijkoefening als deze heeft behoorlijk wat voeten in de aarde, vertelt Albert. "Dit is al maanden van tevoren gepland. We moeten hier extra personeel voor vrijmaken en inplannen, zodat we dit konden doen zonder invloed op de operatie. En er zijn ontzettend veel partijen bij betrokken, intern en extern. Denk aan NS, maar ook Facilitaire Zaken en ICT die ondersteunen. Iedereen moet precies weten wat er moet gebeuren en wat dat voor hun betekent."

Weersvoorspelling

"In de dagen voorafgaand aan de oefening houden we de weersvoorspelling en dat soort zaken al goed in de gaten. Als we grote problemen op het spoor verwachten, dan verdient dat natuurlijk eerst de aandacht. Zelfs toen we buiten stonden na de 'ontruiming' wachtten we op het sein van de Officier van Dienst-Spoor, dat het rustig genoeg was om de oefening echt te gaan doen."

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers