Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Vanaf de vroege ochtend van woensdag 26 augustus bezoekt zomerstorm Francis ons land. ProRail heeft storingsploegen en incidentenbestrijders paraat staan om eventuele calamiteiten zo snel mogelijk te verhelpen. Op station Alkmaar nemen we een maatregel door vanaf vijf uur ‘s ochtends op woensdag 26 augustus spoor 2 en 3 te onttrekken aan het treinverkeer. Op dat perron zijn we op dit moment bezig met werkzaamheden aan de perronkap.
ProRail houdt de weersomstandigheden nauwlettend in de gaten en neemt waar nodig maatregelen. Door storm kunnen bomen of takken op het spoor of in de bovenleiding waaien en dat kan het treinverkeer verstoren. Storingsploegen staan paraat om het spoor weer zo snel mogelijk vrij te maken. Maar bij herstelwerkzaamheden kijken we ook altijd naar het weerbeeld om te beoordelen of de monteurs hun werk wel goed en veilig kunnen uitvoeren.
Vanaf woensdagochtend hebben we te maken gehad met een aantal storingen. Zo ging bij Maastricht een bovenleiding kapot, was bij Waddinxveen een boom dicht bij het spoor terecht gekomen en lag er bij Geldermalsen een bouwzeil op het spoor. De meeste storingen hebben we snel weer weten te verhelpen. Vanwege de harde wind hebben we de HSL-brug over het Hollandsch Diep buiten gebruik genomen. Hierdoor is er op de HSL tussen Rotterdam en de Belgische grens geen treinverkeer mogelijk.
Sinds dinsdag 18 augustus is ProRail bezig met werkzaamheden om de perronkap bij spoor 2 en 3 van station Alkmaar bestendiger te maken tegen extreme weersomstandigheden. Omdat we nog middenin de werkzaamheden zitten en rekening hebben te houden met de storm zal ProRail vanaf woensdagochtend vijf uur spoor 2 en 3 onttrekken aan het treinverkeer. Dat betekent dat er minder treinen zullen rijden tussen Alkmaar en Den Helder. We raden reizigers aan een reisplanner te raadplegen voor vertrek.
Dinsdagavond leek het erop dat het perron vanaf tien uur 's ochtends weer in gebruik kon worden genomen. Maar omdat de forse wind nog een tijd aan blijkt te gaan houden hebben we op woensdagochtend besloten om het perron tot het einde van de middag buiten gebruik te nemen.
De perronkap bij spoor 2 en 3 is na de werkzaamheden van vorige week al verstevigd en beter bestand tegen extreem weer. Door op twee plaatsen het dakbeschot te verwijderen konden we ervoor zorgen dat bij zwaar weer ook het risico op schade aan het bovenleidingsportaal kan worden weggenomen, waardoor treinen in dergelijke omstandigheden kunnen blijven rijden. De werkzaamheden zijn afgelopen week onderzocht en voorbereid en de uitvoering was gepland in de nacht van dinsdag 25 augustus op woensdag 26 augustus, waarin uiteindelijk zware wind werd voorspeld.
Vanwege de uitvoerbaarheid en de veiligheid deden ProRail en de aannemer kort van tevoren een laatste check. Bleek de wind al aan het begin van de nacht toch te hard te gaan waaien en kon de aannemer zijn werk niet goed doen, dan zouden we het dakbeschot pas op een later moment aanpakken. Het werk is uiteindelijk voorspoedig gegaan en de werkzaamheden zijn in de vroege ochtend afgerond.
14 augustus 2020
25 februari 2020
8 februari 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.