Veel spoorwerk in de zomervakantie
Nieuws
Thuisblijvers opgelet; zoals elk jaar maakt ProRail van de zomervakantie gebruik om grootschalig aan het spoor te werken. Ook dit jaar werken onze aannemers op een flink aantal plaatsen aan de verbetering van het spoor en stations.
Impactvolle werkzaamheden
ProRail gaat gedurende de zomer op vele tientallen locaties tegelijk aan het werk. Er vinden grote werkzaamheden plaats tussen Zwolle en Herfte, waar een dive-under onder het spoor wordt gebouwd en in Zeeland werken we deze zomer aan grootschalige vernieuwing van het spoor. Ook op de Valleilijn, tussen Barneveld en Lunteren (waar vervoerder Connexxion rijdt), gaan spoorwerkers hard aan de slag en wordt gewerkt aan onder meer aan overwegen, sporen en wissels.
Spoorgoederenvervoerders rijden gedurende drie weken via een andere route door werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de A15 tussen Bemmel en Zevenaar. Naast deze grote werkzaamheden is ProRail ook nog op vele andere plekken en momenten aan het werk om sporen en stations te verbeteren en te vernieuwen.
Bekijk de impactvolle werkzaamheden op kaart
Vaker werk aan het spoor
De komende jaren zal dat spoorwerk verder toenemen. ProRail kreeg in september 2020 tijdens Prinsjesdag van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 1,4 miljard euro extra budget toegewezen voor spooronderhoud in de komende jaren.
Investeren in het spoor is noodzakelijk omdat er op het drukke spoornet in Nederland steeds meer treinen gaan rijden. Meer treinverkeer betekent ook dat je eerder - en dus vaker - onderhoud moet plegen. Zo kunnen we de huidige goede prestaties op het reizigersnet vasthouden en de mindere prestatie voor het goederenvervoer verbeteren. Verder werkt ProRail volop aan het vergroten van de capaciteit op het spoor aan de hand van allerlei projecten.
Top 10
We hebben de tien meest impactvolle zomerwerkzaamheden op een rij gezet, met start- en einddata en een korte beschrijven wat we gaan doen.
Hinder voor thuisblijvers
Veel van het spoorwerk probeert ProRail in de zomermaanden te doen. Werken in de zomer levert doorgaans minder hinder op dan in de maanden dat de meeste mensen aan het werk zijn. Daardoor hebben minder reizigers last van buitendienststellingen. Die reizigershinder zal de komende jaren voor de thuisblijvers wel gaan toenemen, doordat we vaker aan het spoor gaan werken.
Langer en slimmer vooruitplannen
Om hinder en kosten te verminderen, plant ProRail de werkzaamheden tegenwoordig verder vooruit. Zo wordt vijf tot tien jaar vooruitgekeken, in plaats van maximaal drie jaar. Hierdoor is beter voorspelbaar welke werkzaamheden wanneer nodig zijn. Dit is belangrijk voor de planning van aannemers die de werkzaamheden uitvoeren, maar ook voor die van vervoerders van reizigers en goederen.
Op basis van een meerjarige planning wordt per traject bekeken hoe zo slim mogelijk gebruik kan worden gemaakt van tijd en middelen en hoe het reisplan er uit gaat zien. Doordat wij grote hoeveelheden klussen gaan bundelen, hoeft het spoor minder vaak voor kortere periodes buiten dienst.
Reisplanner
Check voor vertrek altijd een reisplanner. Zo voorkom je vervelende verrassingen.
Lees ook over
Meer nieuws
-
Informatieavond over werkzaamheden in Wierden
20 augustus 2024
-
Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
14 augustus 2024
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024