Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Het nieuwe station Assen is helemaal af. Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail is trots op het resultaat. “De pakkend vormgegeven houten overkapping is uniek in Nederland. Het is een prachtige omgeving voor de reiziger.”
De houten kap straalt een bijzondere sfeer uit, met veel licht en ruimte. De kap biedt reizigers beschutting en heeft een indrukwekkende vorm. Het gebruik van de materialen geeft een eigentijdse en tegelijk natuurlijke beleving. Dorothé: “Dit station blijft je bij. Wat een eyecatcher.”
(tekst loopt door onder de foto)(Achterzijde station Assen.)
In het late najaar van 2019 plaatsten we de nieuwe gevel voor in het station. “Technisch gezien vormde deze laatste fase een uitdaging”, stelt de regiodirecteur. “De gevel bestaat vooral uit glas en staal. De kap bestaat juist uit hout. Het aansluiten van die twee verschillende elementen vormde het sluitstuk van dit bouwproject.”
(tekst loopt door onder de foto)(Onder de houten kap staat de transparante gevel van staal en glas.)
Station Assen beschikt over een onderdoorgang en een fietsenkelder. Daarnaast is het spoor uitgebreid waardoor er meer treinen kunnen rijden. “Samen met betrokken partijen hebben we hier een gebouw neergezet waar reizigers nu en in de toekomst heel veel plezier aan gaan beleven.”
(tekst loopt door onder de foto)(Fietsenkelder, onderdoorgang en omgeving sluiten vloeiend op elkaar aan.)
De kap is deels voorzien van een speciale begroeiing. Dit zogenaamde sedum houdt regenwater vast en zorgt voor natuurlijke koeling. Daarnaast springen we zuinig om met energie: we pasten ledverlichting en veel lichtdoorlatende elementen toe. Ook is duurzaam: de tijdelijke loopbrug op station Assen is nu in hergebruik op station Meppel.
Perron 1 was oorspronkelijk helemaal open. Deels is dat opgelost: reizigers voor de trein richting Zwolle schuilen in de stationsruimte of op het overkapte perrondeel. Ook staan er abri’s op het perron. Reizigers op andere perrons konden al onder de bestaande perronkappen beschutting vinden.
(tekst loopt door onder de foto)(Er is veel daglicht onder de kap van station Assen. )
Ook de onderdoorgang blijft door de gedichte kap in slechte weersomstandigheden veel droger. De nieuw geplaatste glazen gevel brengt ook meer beschutting. Dorothé geeft aan: “Het station en spooromgeving kunnen en willen we niet helemaal afsluiten. We willen zoveel mogelijk daglicht in het gebouw en de tunnel houden. Want dat draagt bij aan de sociale veiligheid en aan prettig gebruik van het station.”
Omwonenden zijn nauw betrokken geweest bij de bouw van het nieuwe station. De diverse bewonersavonden werden goed bezocht. Veel mensen namen een kijkje tijdens de bouw. Dorothé: “De bouw was soms spectaculair om te zien. Maar niet alleen wij, ook de omwonenden keken heel erg uit naar dit nieuwe station.”
(tekst loopt door onder de foto)
Een globaal overzicht van al het werk door de jaren heen:
Het vernieuwde station Assen kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen ProRail, de gemeente Assen, NS en aannemer Hegeman BV. Het station werd ontworpen door Powerhouse Company en De Zwarte Hond architecten.
Voor meer informatie zie ook de projectpagina en andere nieuwsberichten.
De foto's zijn van Egbert de Boer, gemaakt in opdracht van ProRail.
20 oktober 2021
23 maart 2021
18 februari 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.