Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Voorlopige gunning Central Safety System aan Thales

Nieuws

10 maart 2022

Op 10 maart 2022 heeft ProRail de uitkomst bekendgemaakt van de aanbestedingsprocedure voor het Central Safety System (CSS) ERTMS, het toekomstige digitale treinbeveiligingssysteem voor het Nederlandse spoor. Na beoordeling aan de hand van vooraf vastgestelde criteria kwam Thales met de beste prijs-kwaliteitverhouding als winnende partij naar voren. Het is een langlopend contract (maximaal 37 jaar) met een maximale waarde van 420 miljoen euro.

Read this article in English

Voorlopige gunning

De voorlopige gunning behelst een contract voor het centrale beveiligingssysteem CSS in de infrastructuur. Voor de kenners: het gaat om ERTMS standaard Level 2 Baseline 3. Thales zorgt voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van de ERTMS-infra beveiligingsobjecten en -systemen.

Het gaat om een voorlopige gunning van het CSS-contract, Siemens - de andere systeemleverancier die nog in de race was - heeft de komende twintig dagen de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de beslissing. Zolang de bezwaartermijn loopt kan ProRail geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning.

Bekijk: Central Safety System (CSS) ERTMS: de uitleg

Wat is ERTMS?

Het Nederlandse spoor is voorzien van Automatische Treinbeveiliging (ATB). Dit veiligheidssysteem helpt machinisten bij het waarnemen van seinen langs het spoor. De seinen en relaiskasten in de infrastructuur zijn onderdeel van het huidige treinbeveiligingssysteem. ATB stamt uit de jaren 50 en moet worden vervangen en gemoderniseerd.

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is de nieuwe standaard voor treinbeveiliging in Europa. ERTMS is een geavanceerd beveiligingssysteem en zit zowel in de trein als in het spoor. Speciale apparatuur aan boord van de trein communiceert automatisch met het spoor en de treinverkeersleiding. De machinist kan via een scherm zien hoe hard er op een bepaald traject gereden mag worden. Als er te hard wordt gereden, grijpt het systeem automatisch in.

Digitaal platform

In Nederland zijn de Betuweroute, HSL, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al voorzien van eerdere versies van ERTMS. ERTMS is in de toekomst hét digitale platform voor ons spoorwegnetwerk. Het is van doorslaggevend belang voor verdere innovaties en vergroot bovendien de betrouwbaarheid, punctualiteit en veiligheid.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers