Werkzaamheden Europapark en Haren: een geslaagde week

ProRail werkte van 31 juli tot en met 7 augustus aan het spoor in Groningen. Er werd onder meer gewerkt bij de stations Groningen Europapark en Haren. Ook werd opstelterrein De Vork in Haren aangepakt.

Een onderdeel van project Groningen Spoorzone is station Groningen Europapark. Hier komt een vierde spoor en een extra perron om de aangepaste dienstregeling mogelijk te maken. Om ruimte te maken zijn een aantal betonnen wanden aan de kant van de Helperzoom verwijderd. Eerst boorden we gaten in de muur (foto 1). Daarna werden de muren van boven naar benden in kleinere delen weggehaald.

Langs spoor 3 stond een geluidswal om geluidsoverlast te beperken. Het nieuwe spoor en het nieuwe perron komen echter op de plek waar de geluidswal stond. Daarom is de geluidswal verwijderd (foto 2).

Voordat het nieuwe spoor wordt aangelegd, moest een aantal voorbereidingen worden getroffen. Zo werden op de plek van het nieuwe spoor kleine grijze steentjes gestort als ondergrond voor stootplaten (foto 3).

Een stootplaat is een grote betonnen plaat van 1,5 bij 4 meter. Zo'n plaat is 40 centimeter dik en weegt 4000 kilo. De stootplaten zijn nodig als ondergrond voor ballast en het spoor. Ook voorkomen ze zoveel mogelijk verzakkingen en verminderen ze geluidsoverlast door trillingen. In totaal zijn er elf stootplaten geplaatst (foto 4).

Nadat de stootplaten op hun plek waren gelegd, kon de ballast geplaatst worden. Dat zijn stenen die ervoor zorgen dat het spoor straks in een rechte lijn blijft liggen. Ook zorgt de ballast ervoor dat trillingen worden gedempt en dat water netjes wordt afgevoerd. Een trilplaat trilt de ballast op z'n plek (foto 5).

Opstelterrein De Vork

Ook werd er hard gewerkt bij het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren. Hier verplaatsten we onder meer een open spaninrichting. Een open spaninrichting is onderdeel van de bovenleiding, waar treinen hun stroom aftappen.

Machine met haspel

De treinen rijden straks vanaf het hoofdstation naar het nieuwe opstelterrein De Vork. Om te zorgen dat de treinen daar op de juiste plek staan, is een aantal wissels gebouwd. Een daarvan is een Engels wissel. Een Engels wissel wordt vaak gebruikt op plekken waar weinig ruimte is om van spoor te wisselen, of om een spoor helemaal over te steken.

Engels wissel

Ter hoogte van het Engels wissel zijn ook nieuwe spoorstaven bevestigd. Om nieuwe spoorstaven vast te maken aan het bestaande spoor, wordt gebruikt gemaakt van thermietlas. Dat is een speciale lastechniek, waarbij de temperatuur kan oplopen tot wel 2400 graden Celsius. Met thermietlassen kunnen spoorstaven naadloos aan elkaar worden vastgemaakt.

Door middel van thermietlassen worden spoorstaven aan elkaar vastgemaakt

Station Haren

Aannemer Reimert benutte deze periode om het overpad bij station Haren te verwijderen. Ook werkten we op station Haren aan perrons en plaatsten we perrontrappen.

Inhijsen perrontrap op station Haren

De werkzaamheden zijn hier bijna gereed. Reizigers kunnen vanaf nu gebruikmaken van de onderdoorgang om bij de perrons te komen. Eind september is de onderdoorgang technisch gereed en wordt ook de interwijk-verbinding in gebruik genomen.

Station Haren

Gepubliceerd op