Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost

Spoorgoederenvervoerders kunnen nog altijd geen goederenwagons met gevaarlijke stoffen rangeren (samenstellen) op het Rotterdamse emplacement Waalhaven-Zuid. ProRail heeft de op vrijdag 1 november gehouden test van een tijdelijk bluswatersysteem vroegtijdig afgebroken.

Het tijdelijke bluswatersysteem betreft een drie kilometer lange brandslang naar een waterbassin in de buurt. De slang bestaat uit meerdere delen die middels koppelingen aan elkaar verbonden zijn. Halverwege de test schoot een van de koppelingen los. Hierdoor heeft ProRail de proef voortijdig moeten afblazen. De komende dagen wordt de oorzaak onderzocht van het losschieten van de koppeling en welke maatregelen we moeten nemen om dat voortaan te voorkomen.

Te weinig bluswater

Het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven-Zuid werd in september stilgelegd. Tijdens een test op vrijdag 13 september bleek dat er te weinig bluswater was, dat het water niet ver genoeg reikte bij brandbestrijding en dat het te lang duurde voor de brandweer kon gaan blussen. Hierdoor zouden brandweerlieden en incidentenbestrijders van ProRail te dicht bij een eventuele vuurhaard moeten komen om deze te blussen. Daarop legde ProRail het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven Zuid  stil.

Permanente oplossing

ProRail werkt ook aan een permanente oplossing om de bluscapaciteit te verbeteren. Daarvoor slaan we waterputten. Die zijn begin 2020 klaar.

Hinder voor vervoerders

Het spoorgoederenvervoer ondervindt hinder van de ontstane situatie. We werken hard aan zowel de tijdelijke als de permanente oplossing, zodat onze klanten weer in staat zijn om te rangeren met gevaarlijke stoffen. Doorgaand treinverkeer ondervindt geen hinder.

Gepubliceerd op