De ProRail-helikopter vliegt weer

ProRail vliegt de komende tijd weer met een helikopter om luchtfoto's en laserscans te maken van het spoor. Deze opnamen maken we om ons eigen kaartmateriaal, zoals de basisbeheerkaart, up to date te houden. Ook maken we met de verzamelde gegevens 3D-weergaven van bijvoorbeeld stations.

Om goed in kaart te kunnen brengen hoe de spoorlijnen liggen, vliegt de helikopter op een hoogte van ongeveer 190 meter. Dat is lager dan normaal voor een helikopter en daarom valt het op.

Trajecten

Op de kaart in de fotocarrousel zie je boven welke trajecten we dit keer gaan vliegen. Op voorhand valt echter niet exact te zeggen waar we op welk moment gaan vliegen. Dat is namelijk afhankelijk van het weer en de toestemming van de luchtverkeersleiding. Ons doel is om de komende tijd tien voorkeurstrajecten in kaart te brengen. Mocht er boven een voorkeurstraject niet kunnen worden gevlogen dan wordt uitgeweken naar een van de reservetrajecten.

Kaart

De basisbeheerkaart (BBK) wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals voor informatievoorziening en voor beheer- en ontwerpactiviteiten. De data kan ook gebruikt worden voor 3D-modellen van bijvoorbeeld stations. We werken er hard aan om alle gegevens vrij ter beschikking te stellen aan de spoorsector. We verwachten dat begin 2020 voor elkaar te hebben.

Gepubliceerd op