Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram, metro en op stations moet stoppen. ProRail steunt dit protest.

Lees meer

Programma : Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen

Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Die kunnen overlast veroorzaken. Daar krijgt ProRail veel meldingen van. Om deze overlast aan te pakken, onderzoekt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat welke maatregelen de spoortrillingen bij de bron kunnen verminderen.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 28 februari 2024.
Startdatum
2021
Einddatum
2026

Overlast beperken

Voor dat onderzoek hebben we een programma opgezet: de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS). In de IBS werken we dus hard aan betaalbare oplossingen om de overlast van spoortrillingen te beperken. Hoe we dat doen, lees je hier.

De Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen bestaat uit enkele hoofdonderdelen: het ontwikkelen van kennis (STEM) en het doen van praktijkproeven (pilots). Op die manier kunnen we ontdekken welke maatregelen betaalbaar en effectief zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert 20 miljoen euro in de IBS.

Bekijk: Video: de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen

Onderzoek spoortrillingen

Het ontstaan van trillingen en het effect van maatregelen zijn moeilijk te voorspellen. Dat komt, doordat de soort bodem, het type trein, de belading van de trein en het spoor per situatie anders zijn. Daarom is er maatwerk nodig. STEM is de afkorting van Spoor Trillingen Emissie Model. Dit is een speciaal rekenmodel dat we ontwikkelen, om te kunnen begrijpen in welke situaties trillingen ontstaan. We doen gezamenlijk fundamenteel onderzoek met TU Delft, Deltares en TNO.

Praktijkproeven

We proberen verschillende maatregelen uit voor het beperken van spoortrillingen. De IBS richt zich de komende vier jaar op het testen van maatregelen aan treinen en sporen. Dit doen we met praktijkproeven. Met deze proeven testen we welke maatregelen wel en niet werken om de spoortrillingen te verminderen. We zijn gestart met beproeven van al bestaande spoorse componenten en data- en hinderanalyses.

Ook werken we samen met marktpartijen om potentiële innovaties te kunnen testen. Op verschillende plekken worden mogelijke oplossingen uitgeprobeerd, zodat we meer inzicht hebben in de oorzaken van en remedies voor het verminderen van trillingen.

Bekijk een grotere kaart (pdf) Bekijk een grotere kaart

Wat doen we nog meer?

Meldingen van overlast door spoortrillingen nemen we serieus. Daarom analyseerden we de klachten uit onze database met een uitgebreide data-analyse. We onderzochten de belangrijkste oorzaken voor overlast over de afgelopen jaren met het zogeheten Random Forest-model. Zo kregen we meer inzicht in de factoren die invloed hebben op de spoortrillingen. Uit de data- en hinderanalyse blijkt dat er inderdaad bepaalde situaties zijn die meer dan verwacht tot klachten leiden. Daar kunnen we de maatregelen die we ontwikkelen op aanpassen.

Europese samenwerking

ProRail neemt deel in het Europese research programma Europe’s Rail. In dit onderzoeksprogramma doen de de Europese spoorwegondernemingen en industrie onderzoek naar baanbrekende innovaties en vernieuwingen voor de railsector.

Trillingen

Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Van passerende treinen. Of van werkzaamheden aan het spoor of station. Die trillingen kunnen invloed hebben op mensen en op gebouwen. ProRail wil voor zijn omgeving een goede buur zijn. Dus nemen we de zorgen over trillingen van omwonenden serieus.

Lees meer over trillingen Lees meer over trillingen

Nieuws over trillingen

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers