Derde spoor Zevenaar

Het spoor tussen Rotterdam en het Italiaanse Genua is een van de belangrijkste internationale treinroutes voor het goederenvervoer in Europa. Een knelpunt op die route is het traject Zevenaar - Duitse grens – Oberhausen. Dat is niet berekend op het groeiende treinverkeer. Daarom komt er bij Zevenaar een derde spoor.

Uitbreiding van het spoor

Het derde spoor is drie kilometer lang en leggen we aan tussen Zevenaar en de Duitse grens. Voor een goede aansluiting met Duitsland wordt ook daar het spoor uitgebreid. Zo komt er een derde spoor tussen de Duitse grens en Oberhausen.

Ruimte voor meer treinverkeer

Door het extra spoor kan het traject tussen Zevenaar en Oberhausen het groeiende treinverkeer aan. Ook worden zo snellere ICE-treinen gescheiden van het langzamere goederenverkeer en regionale personenverkeer. Dat zorgt voor een betere doorstroming op het spoor.

Veiliger spoor

Behalve een derde spoor, hebben we inmiddels een nieuw Europees beveiligingssysteem (ERTMS) aangebracht. Ook hebben we een 25 Kilovolt bovenleidingsysteem geïnstalleerd dat voldoet aan de nieuwe Europese eisen. Het systeem koppelen we in de toekomst ter hoogte van Elten aan het Duitse spanningssysteem.

Planning

De realisatie van het derde spoor is gestart in het derde kwartaal van 2017 en zal tot eind 2018 doorlopen. ProRail voert dit project uit in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Nieuws

Spoor tussen Zevenaar en Didam op de schop

Infobijeenkomst Didam
Tijdens inloopbijeenkomsten in Zevenaar en Didam is bezoekers duidelijk geworden dat de voorbereidende werkzaamheden rond de spoorverbetering tussen Zevenaar en Didam van start gaan. Omwonenden en belangstellenden bekeken de spoortekeningen, en stelden hun vragen aan medewerkers van provincie Gelderland, gemeenten Zevenaar en Montferland, aannemer Strukton Rail en ProRail.
Gepubliceerd op

Goederentreinen en internationale treinen rijden weer over de Betuweroute

Wisselvernieuwing bij Zevenaar
Wisselvernieuwing bij Zevenaar
De afgelopen twaalf dagen werkten we hard aan de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens. ProRail projectmanager Haverkamp: 'De werkzaamheden zijn succesvol en volgens planning verlopen. Dit ondanks de extreme weersomstandigheden met als hoogtepunt 38,5 graden Celsius afgelopen donderdag. Een bijzonder compliment aan alle uitvoerenden.' De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten.
Gepubliceerd op

Aanmelden nieuwsbrief

Documenten

Contact