Sneltrein Groningen - Winschoten

Vanaf december 2020 rijden er tussen Groningen en Winschoten sneltreinen in de spits. De extra treinen zorgen voor meer spreiding van de reizigers. Hiermee neemt de reistijd af en de kans op een zitplaats toe. Met de trein ben je negen minuten korter onderweg tussen Groningen en Winschoten. De sneltreinen stoppen op station Groningen, Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten.

Aanpassingen sporen en stations

Voordat de sneltreinen kunnen gaan rijden, voeren we eerst maatregelen uit aan het spoor. Ook vinden er aanpassingen aan stations plaats. Tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek passen we de seinen aan. Hierdoor kunnen treinen op kortere afstand van elkaar rijden.
Op station Zuidbroek verwijderen we oude sporen en verlengen we de perrons. Ook verbreden we het middenperron. Nieuwe wissels zorgen er voor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen.

Op station Scheemda zullen treinen elkaar gaan kruisen. Het huidige middenperron is te smal voor het aantal reizigers dat er gebruik van zal maken. Daarom bouwen we aan de noordzijde van het spoor een nieuw (zij-)perron. Het huidige middenperron (of eilandperron) verandert dan ook in een zijperron. Bovendien verlengen we dit perron iets, zodat hier ook langere treinen kunnen rijden. Het bestaande overpad naar het perron wordt beveiligd met spoorbomen. 

Verbeteren veiligheid op overwegen

Behalve het overpad van station Scheemda, verbeteren we ook de veiligheid op andere overwegen op dit traject. De Noorderzanddijk in Groningen krijgt een beveiligingsinstallatie met spoorbomen. Bij de Kerkstraat in Hoogezand plaatsen we bij het voetpad extra spoorbomen, net als bij de Halteweg in Scheemda. Ook wordt de Vogelzangsterweg in Scheemda voorzien van beveiliging met spoorbomen.  

Spoorplan Noord-Nederland

Het project maakt onderdeel uit van het Spoorplan Noord-Nederland. Door dit Spoorplan nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en van en naar de Randstad ontstaan.  

Wunderline

De aanpassingen aan het spoor voor de sneltrein Groningen Winschoten zijn ook noodzakelijk voor de toekomstige snelle verbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline. Provincie Groningen, Land Nedersaksen en de stad Bremen willen samen een impuls geven aan de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio's in Nederland en Duitsland. Goed openbaar vervoer is daarbij essentieel. 
Met de Wunderline is er eind 2024 een sneller en comfortabele treinverbinding waarmee je in iets meer dan twee uur van Bremen naar Groningen reist. Een goed alternatief voor de auto.

Financiering

De werkzaamheden ten behoeve van de sneltrein Groningen Winschoten worden in opdracht van de provincie Groningen uitgevoerd. Het project wordt gefinancierd door de provincie Groningen, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en, omdat de werkzaamheden ook noodzakelijk zijn voor de Wunderline, door de Europese Unie.

Het laatste nieuws

Station Sappemeer Oost vanaf 13 december gesloten

Vanaf zondag 13 december stoppen er geen treinen meer op station Sappemeer Oost. Dit treinstation vervalt om de extra sneltreinen tussen Groningen en Winschoten te kunnen laten rijden. Voor de huidige reizigers is station Hoogezand-Sappemeer dan het dichtstbijzijnde station. Op dit station worden de parkeergelegenheden voor auto en fiets daarom uitgebreid.
Gepubliceerd op

Groningen-Winschoten klaar voor extra treinen

Station Zuidbroek met langere en bredere perrons.
De perrons op station Zuidbroek zijn verbreed en verlengd.
Bredere, langere en nieuwe perrons, nieuwe wissels, een aangepast treinbeveiligingsysteem en veiligere overwegen. Het spoor tussen Groningen en Winschoten is (bijna) klaar voor de extra treinen die daar in december gaan rijden. In negen dagen tijd hebben ProRail en spooraannemer Strukton een grote klus geklaard.
Gepubliceerd op

Werken voor minder reistijd tussen Groningen en Winschoten

Werk aan perrons, sporen en overwegen. Dat is wat er deze week aan de hand is op het traject Groningen-Bad Nieuweschans. ProRail en spooraannemer Strukton werken tussen Groningen en Winschoten om te zorgen dat daar in december extra treinen kunnen rijden in de spits. We vlogen over het werk in uitvoering.
Gepubliceerd op

Contact

Heb je een vraag of een opmerking? Neem dan contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting. Zij helpen je graag verder.