Haarlemmermeer-Breda : Geluidsmaat­regelen HSL-Zuid

Op de HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) rijden treinen van Amsterdam naar de Belgische grens met hoge snelheid. Een hogere snelheid geeft meer geluidshinder. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail de opdracht gegeven om het geluid op een aantal locaties langs de HSL-Zuid te verminderen. Eind 2020 zijn de werkzaamheden gestart.

Locatie
Haarlemmermeer-Breda
Startdatum
2020
Einddatum
2023

Geluidsabsorberende schermen

Op verschillende plaatsen vervangen we de bestaande transparante geluidsschermen door geluidsabsorberende schermen. Ook verlengen en verhogen we de schermen op sommige locaties. Deze maatregelen zorgen volgens berekeningen van TNO voor de beoogde geluidsvermindering.

Maatregelen

We gaan aan het werk in Bergschenhoek, Zoetermeer, Kaag en Braassem, Zwijndrecht/Heerjansdam en Strijen/Mookhoek. Op elke plek doen we iets anders. Lees op de speciale pagina wat we waar gaan doen.

Bekijk maatregelen per gemeente

Panoramaraam

Het ontwerp voor de nieuwe absorberende schermen is gemaakt door Bureau Spoorbouwmeester. Zij hebben gezocht naar een oplossing die zoveel mogelijk recht doet aan alle eisen. Het ontwerp bestaat uit absorberende schermen met daarin een langgerekt raam, het zogeheten panoramaraam. Hierdoor kan de treinreiziger Nederland blijven zien. Meer over hoe de schermen er uit komen te zien en de afwegingen die Bureau Spoorbouwmeester heeft gemaakt, is te zien in onderstaande video.

Bekijk: De afwegingen van Bureau Spoorbouwmeester

Ingewikkelde puzzel

De uitvoering van het project heeft lang op zich laten wachten. Dat heeft te maken met de complexiteit van de HSL. Na het besluit van de staatsecretaris in 2015 om op acht plaatsen langs de HSL geluidsmaatregelen te realiseren, is eerst veel onderzoek gedaan. Welke materialen voldoen aan alle eisen? Hoe moet het absorberende scherm eruit komen te zien? Wie kan de nieuwe schermen bouwen? Is de huidige fundering van de HSL geschikt voor verlenging of verhoging van de schermen?

Ook het plannen van de werkzaamheden is een behoorlijke puzzel. De HSL rijdt met 300 kilometer per uur over het spoor. Het is dan ook veel te gevaarlijk om zomaar naast de HSL werkzaamheden uit te voeren. Een groot deel van de werkzaamheden kan alleen in de nacht (als de HSL niet rijdt) of in treinvrije periodes uitgevoerd worden. Deze treinvrije periodes moeten zo’n 2 jaar van tevoren worden aangevraagd. In maart 2021 zijn de eerste nieuwe schermen geplaatst in Bergschenhoek.

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers