Haarlemmermeer-Breda : Onderzoek naar maatregelen geluid (Project gerealiseerd)

Op de HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) rijden treinen van Amsterdam naar de Belgische grens met hoge snelheid. Een hogere snelheid geeft meer geluidshinder. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail de opdracht gegeven om het geluid op een aantal locaties langs de HSL-Zuid te verminderen.

Locatie
Haarlemmermeer-Breda
Startdatum
2020
Einddatum
2021

Geluid van de HSL gemeten

In 2012 heeft onderzoeksbureau TNO voor ons gemeten wat omwonenden in Breda, Kaag en Braassem en Lansingerland horen van de HSL. En of de huidige geluidsmaatregelen het geluid voldoende tegenhouden. Dit is gemeten bij een aantal woningen die dichtbij het spoor liggen.

Op basis van deze testresultaten besloot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat welke maatregelen worden genomen in de gemeenten Haarlemmermeer, Kaag en Braassem, Lansingerland, Rotterdam, Zwijndrecht, Strijen, Moerdijk en Breda. In een brief van 1 oktober 2015 over de geluidmaatregelen HSL-Zuid werd dit besluit toegelicht.

Voor Moerdijk zijn er aanvullende besluiten genomen door het ministerie. Deze zijn verwoord in de brief van de staatsecretaris van 23 mei 2016 aan gemeente Moerdijk. De documenten vind je hieronder.

Advies Bureau Spoorbouwmeester

De staatssecretaris heeft destijds in bovengenoemde brief aangegeven dat er een ontwerp gemaakt wordt dat zoveel mogelijk in harmonie is met de omgeving. ProRail heeft daarom Bureau Spoorbouwmeester gevraagd een vormgevingsadvies uit te brengen.

Het advies kwam erop neer dat de geluidsschermen absorberend worden gemaakt. In die absorberende schermen zit een langgerekt raam, zodat de reiziger Nederland kan blijven zien. Dit is het het zogeheten panoramaraam. Dit werd toegepast in Kaag en Braassem, Zoetermeer en Lansingerland.

Wat gaan we doen?

Op de meeste plaatsen vervingen we het glas door geluidsabsorberend materiaal of werd het scherm verhoogd. Op een aantal plaatsen kwam er geluidsscherm bij.

Onderzoek TNO

Op basis van dit advies werden de voorlopige ontwerpen met het panoramascherm getoetst door onderzoeksorganisatie TNO. De notitie hiervan vind je hieronder. Het blijkt dat de, in de Kamerbrief beoogde, geluidsreductie behaald wordt in Kaag en Braassem, Zoetermeer, Zwijndrecht en Strijen. In Lansingerland werd de geluidsreductie niet behaald. Daar wordt nog een optimalisatie uitgewerkt. Als de optimalisatie klaar is, wordt deze ook door TNO getoetst.

Nieuws over dit project

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers