Dag van de Bouw op de Vork, een terugblik

Zaterdag 15 juni opende Strukton Rail de hekken van het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren voor het brede publiek. Tijdens de Dag van de Bouw vertelden de mannen en vrouwen van Strukton, Antea Group, ProRail, Flux Partners, Arcadis en Arriva alles over wat er komt kijken bij het bouwen van een nieuw opstelterrein. In totaal kwamen er 403 bezoekers.

Dag van de Bouw

Tijdens de Dag van de Bouw stellen verschillende bouwlocaties het terrein open voor publiek. Daardoor krijgen omwonenden en geïnteresseerden de kans om eens te kijken wat er gebeurt achter de bouwhekken. In totaal zijn er 77.000 bezoekers geweest op 140 verschillende locaties in Nederland.

Hoe zat het ook alweer met dat nieuwe opstelterrein?

In de nieuwe dienstregeling gaan er meer treinen rijden van en naar station Groningen. En het Hoofdstation wordt verbouwd. Er komen meer sporen en perrons, en het busstation wordt verplaatst naar de zuidzijde van het station. Door deze ingrepen blijft er te weinig ruimte over voor het huidige opstelterrein en verhuist dit naar De Vork in Haren.

Thermietlassen met Hakky en Leon

Demonstratie thermietlassen

Op het bouwterrein van De Vork gaven Hakky en Leon een demonstratie thermietlassen. Dat is een manier om twee spoorstaven aan elkaar te lassen. Thermiet is een mengsel van staal, magnesium en aluminiumpoeder dat verwarmd wordt tot 2400 graden Celsius.

Een ontwerp in de praktijk

Landmeter van Strukton legt uit

De tekeningen en ontwerpen voor het nieuwe opstelterrein zijn gemaakt achter een computer, binnen op kantoor. Maar dat moet natuurlijk wel passen en op de juiste plek komen te staan. Om te zorgen dat alles tot op de millimeter nauwkeurig op elkaar aansluit, werkt Hasan als landmeter. Met behulp van vaste punten meet hij in waar het spoor komt te liggen, of het spoor goed ligt en waar bovenleidingen moeten komen.

Bovenleidingen van dichtbij

Uitleg bovenleiding

Normaal gesproken haal je het niet in je hoofd om een bovenleiding aan te raken, maar op de Dag van de Bouw kon het. Strukton Rail had speciaal voor vandaag een bovenleiding op ooghoogte opgehangen en alle onderdelen uitgestald. Zo konden bezoekers van dichtbij bekijken hoe zo’n bovenleiding er precies uitziet.

Stopmachines aan het werk

Uitleg stopmachine

Unima en Minima waren er ook, dat zijn twee stopmachines die rijden op het spoor. Deze machines worden gebruikt om verzakkingen uit het spoor te halen, of om het spoor omhoog te brengen en op de juiste hoogte te plaatsen in de buurt van overwegen.

De toekomst in het nu

Jonge bezoeker met VR-bril
Arcadis was aanwezig met een VR-bril en een 3D-omgeving waar het nieuwe opstelterrein en het verbouwde station Groningen Europapark op te zien waren.

 

Gepubliceerd op