Grootschalige werkzaamheden succesvol afgerond

In bijna vier weken tijd is heel veel werk verzet. Het resultaat: een nieuw extra spoor, een opknapbeurt voor bestaande sporen en nieuwe bovenleiding en beveiliging over een traject van vier kilometer. Vanaf vandaag rijden de treinen weer over het traject én stoppen er treinen langs een nieuw, extra perron op Groningen Europapark. Het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren is klaar voor gebruik en op station Groningen is ruimte gemaakt voor de aanstaande verbouwing die tot en met 2023 duurt.

Om de grootschalige werkzaamheden uit te kunnen voeren, reden er tussen 6 mei en 3 juni geen treinen op de trajecten Groningen-Assen en Groningen-Veendam/Weener. “Het was een uitdagende klus”,  zegt projectmanager Han Berends van ProRail namens de partners in het project. “Er zijn ruim achtduizend diensten gedraaid om het werk aan het traject te kunnen klaren. Daarbij werd dag en nacht gewerkt. En Corona maakte het er niet makkelijker op. Het houden aan de richtlijnen vroeg om discipline.” Han kijkt trots terug. “We hebben dit samen met de aannemers goed opgepakt en gezorgd dat de treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden nu de reizigersaantallen toenemen.”

Nieuw spoor

Tussen de stations Groningen Europapark en Groningen is een nieuw extra spoor aangelegd. Hiermee is het traject helemaal viersporig en klaar voor de toekomst. Er liggen nu twee sporen mét en twee sporen zonder bovenleiding. Zo wordt de landelijk (elektrische) treindienst van NS zoveel mogelijk gescheiden van de regionale (diesel) treindienst van Arriva om elkaar bij een verstoring zo min mogelijk te beïnvloeden.

Groot onderhoud 

De bestaande sporen tussen station Groningen en De Vork in Haren, waar het spoor zich splitst naar Assen en Winschoten, hebben een grote onderhoudsbeurt gehad. Op diverse plekken zijn delen spoor, dwarsliggers (spoorbielzen), wissels en spoorgrind vernieuwd. Verder is de gehele bovenleiding op het traject nieuw: funderingen, masten, balken en draad. Door de vervanging van de beveiliging zoals seinen, kabels en relaiskasten kan het traject weer jaren mee.

Opstelterrein en wandelpark De Vork

Opstelterrein De Vork in Haren is klaar voor gebruik. Hier zijn nu alle voorzieningen om treinen te parkeren, te tanken, te wassen en te onderhouden. De komende twee weken nemen Arriva en NS het terrein in gebruik. Bij de aanleg is veelal gerecycled materiaal gebruikt. Om het opstelterrein en het achterliggende industrieterrein aan het zicht te onttrekken is naast De Vork al eerder het archeologisch wandelpark aangelegd met ondermeer een replica van een historische boerderij, die verwijst naar de archeologische vondsten in het gebied.

Station Groningen Europapark nog niet helemaal klaar

De treinen uit Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool rijden vanaf 2022 door tot station Groningen Europapark. Daarvoor is de afgelopen maanden een extra (zij)perron inclusief perronkap en lift aangelegd. Ook zijn de perrons 1 en 2 verlengd, waardoor er langere treinen kunnen stoppen. Verder is er een keervoorziening aangelegd, zodat treinen op dit station kunnen keren. Bij toekomstige werkzaamheden aan het spoor kunnen treinen dan tot Groningen Europapark doorrijden en rijden er vanaf daar bussen.
De werkzaamheden op Europapark zijn nog niet klaar. In verband met Corona waren niet alle materialen voor onder andere de nieuwe trap, perrontegels en terrassen op tijd beschikbaar. De materialen komen uit landen die zwaar getroffen zijn. Het perron beschikt wel over alle voorzieningen voor reizigers, maar is nog niet via de trappen bereikbaar. Reizigers kunnen vanuit de onderdoorgang wel gebruik maken van de nieuwe lift. Het nieuwe perron is ook bereikbaar via de hellingbaan vanaf de Helperzoom.

Station Groningen klaar voor verbouwing

Het hoofdstation van Groningen heeft de afgelopen maand een heel andere aanblik gekregen. Het grootste deel van de perronkappen is verwijderd (en worden elders gerestaureerd) en de winkels die op het middenperron stonden zijn gesloopt. Er is een nieuwe tijdelijke looproute naar de perrons. Dit alles om ruimte te maken voor de grote verbouwing van het station, die tot 2023 duurt.

Veel werk en grote getallen

Bij veel werk horen grote getallen, hieronder een opsomming van gebruikte materialen.

Nieuw spoor en onderhoud:
• 2,5 km nieuw spoor
• 5 hergebruikte en 9 nieuwe wissels
• 16.000 ton nieuw en hergebruikt spoorgrind
• 22 km nieuw bovenleidingsdraad (draagkabels en rijdraad)
• 270 funderingen voor bovenleiding
• 230 bovenleidingsmasten
• 110 bovenleidingsbalken

Opstelterrein De Vork:
• 320.000 kuub zand
• 3 km riolering
• 10 km drainage
• 35.000 ton spoorgrind
• 26 wissels
• 7 stootjukken van elk 30 ton
• 12 km spoor
• 25 km spoorstaven

Beveiliging (kijk hier voor uitleg):
• 88 seinen
• 27 ATB installaties
• 196 assentelpunten
• 198 secties treindetectie
• 12 relaiskasten
• 3 relaishuizen
• 350 km aan kabels
• 1234 relais
• 25.000 draden

 

Gepubliceerd op