Vernieuwing station Castricum

Op station Castricum komen niet alleen treinreizigers – voor veel mensen dient het station ook als toegang tot het duingebied. ProRail wil dat het station een prettige plek is, zowel voor reizigers als voor badgasten. Het bijna 50 jaar oude station is toe aan vernieuwing en krijgt daarom een flinke metamorfose. Het nieuwe station is straks toegankelijker, ruimer, lichter en comfortabeler.

Luifels en een glazen wand

Aan beide kanten van het station komen luifels, gemaakt van stevig wit materiaal dat lijkt op tentdoek. Die bieden straks beschutting aan reizigers en passanten. En zo wordt ook een overdekte ontvangstruimte gecreëerd. Verder plaatsen we een hoge glazen wand aan de kant van het spoor. Die gaat zorgen voor extra beschutting en licht.

Vernieuwde perrontunnel, nieuwe liften en trappen

Ook de perrontunnel krijgt een grote opknapbeurt. Met nieuwe tegels en energiezuinige ledverlichting. Daarnaast plaatsen we drie nieuwe, transparante liften in de tunnel. Daarmee maken we het perron beter toegankelijk. En er komen twee nieuwe trappen: één aan de dorpskant en één aan de duinkant. Beide trappen worden naar boven toe breder gebouwd, zodat ze meer ruimte geven. Er komt nieuw perronmeubilair en NS Stations bouwt een nieuwe perronkiosk.

Carillon teruggeplaatst

Tot slot wordt ook het carillon hersteld en teruggeplaatst bij het vernieuwde station. Het carillon was ooit een geschenk van de inwoners van Castricum. Het werd (tijdelijk) verwijderd vanwege de bouw van een nieuwe fietsenstalling. 

Planning

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Castricum. De werkzaamheden zijn in april 2019 gestart. In de eerste fase was de duinzijde aan de beurt. Deze fase is bijna afgerond; de tunnel aan de duinzijde is gereed en gaat in de loop van vrijdag 10 april weer open. Ook de perronkiosk is inmiddels gerealiseerd. Aan de lift aan de duinzijde wordt nog gewerkt. Deze is in de tweede helft van mei klaar. De lift op het midden-perron is eind april klaar. 

In  februari 2020 zijn de voorbereidingen voor de tweede fase gestart. Aan de dorpszijde wordt het oude stationsgebouw gesloopt voor de bouw van een nieuwe ontvangstruimte. 
Na Pasen, op dinsdagochtend 14 april, wordt de tunnel aan de dorpskant afgesloten. Mindervaliden kunnen het perron opkomen via de Kramersweg en eind mei via de lift aan de duinzijde. Ook zijn er vanaf donderdag 9 april tijdelijke maatregelen getroffen voor de verkeersveiligheid.

Grootschalige werkzaamheden voeren we in een lang weekend uit: van vrijdag 8 mei (00.00 uur) t/m maandag 11 mei (05.00 uur). Dan rijden er 76 uur geen treinen. Het nieuwe station is naar verwachting eind 2020 klaar.

Het laatste nieuws

Geen treinen van en naar station Castricum

Zo gaat station Castricum er aan de dorpskant uit zien
Zo gaat station Castricum er aan de dorpskant uit zien
Station Castricum wordt verbouwd. Daarom rijden er vanaf vrijdag 8 mei ’s nachts om 01.00 uur tot en met maandagochtend 05.00 uur geen treinen van en naar het station. In deze driedaagse ‘buitendienststelling’ gaat aannemer K_Dekker voor ProRail werk verrichten om later de derde lift te kunnen plaatsen, de trap te kunnen verbreden en een luifel en glazen wanden te kunnen bouwen.
Gepubliceerd op

Inloopavond vernieuwing station Castricum: de dorpszijde

Visual dorpszijde
Toekomstig station dorpszijde
Station Castricum wordt vernieuwd. Het station wordt ruimer, lichter en met de aanleg van liften beter toegankelijk. In 2019 werkten we aan de duinzijde van het station. Tot half 2020 april vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats voor de volgende fase, de verbouwing aan de dorpszijde van het station. Voor een toelichting van de werkzaamheden in deze fase, organiseren we op 11 maart een inloopavond voor omwonenden en geïnteresseerden.
Gepubliceerd op

Contact