Weesp

Weesp is een belangrijk knooppunt. Het ligt op het drukke traject Schiphol – Lelystad. Een belangrijke verbinding tussen bedrijven, universiteiten en evenemententerreinen, die misschien in de toekomst ook twee luchthavens verbindt: Schiphol en Lelystad. Het spoor bij Weesp wordt de komende jaren drukker. Daarom passen we het aan, met oog voor de omgeving.
Bovenaanzicht Vechtbrug

Extra spoor, extra treinen 

ProRail onderzoekt of het spoor bij Weesp kan worden uitgebreid. Met twee extra sporen, van zes naar acht sporen dus. Door deze uitbreiding en de invoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS kunnen Intercity’s bij station Weesp de Sprinters passeren. Op de SAAL-corridor (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) en op de Gooilijn (Amsterdam-Amersfoort) kunnen hierdoor iedere tien minuten Sprinters rijden. En vanuit Flevoland naar Amsterdam Centraal kunnen daarnaast nog eens vier Intercity’s per uur rijden.

Elke 10 minuten op de trein kunnen stappen heet ‘spoorboekloos’ reizen. Spoorboekloos reizen wordt stap voor stap uitgevoerd, zodat er tijd is om sporen, seinen en wissels aan te passen. Om treinen op de OV SAAL corridor korter achter elkaar te kunnen laten rijden, wordt eveneens het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS ingevoerd.

ProRail werkt samen

Zo’n ingrijpende spooruitbreiding moet goed doordacht gebeuren. Onze opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werkt voor Weesp dan ook nauw samen met andere partijen. Met de gemeente Weesp, de Metropoolregio Amsterdam en de vervoerder NS. Op dit moment doet ProRail onderzoek naar de mogelijkheden en maakbaarheid van een drietal varianten voor de dienstregeling.

Planning (december 2018)

medio 2017 - 2022                             Onderzoek maakbaarheid van de dienstregeling
kwartaal 1/2 - 2019                            Keuze voorkeursvariant
2019-2021                                          Uitwerking voorkeursvariant
eind 2021/begin 2022                        Publiceren (Ontwerp) Tracébesluit
eind 2022                                           Publiceren Tracébesluit
eind 2023                                           Besluit tot realiseren
2025                                                   Start realisatie
2027                                                   Infrastructuur gereed

(Deze planning is afhankelijk van de besluitvorming en de gekozen variant.)

Nieuws

Stand van zaken - mei 2017

Luchtfoto Weesp 2016
Luchtfoto Weesp 2016
Met het programma PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu de capaciteit van het spoor beter benutten en waar nodig uitbreiden. Het doel van PHS is om op de drukste trajecten in Nederland zes intercity's en zes sprinters per uur, per richting te laten rijden. Hiervoor zijn op verschillende plaatsen in Nederland aanpassingen aan het bestaande spoor nodig.
Gepubliceerd op

Werkzaamheden bij spoor ter hoogte van Amsterdam Rijnkanaal

Weesp Amsterdam Rijnkanaal
Weesp Amsterdam Rijnkanaal
Onder de noemer OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad) maakt ProRail het spoor klaar voor de toekomst. Bij Almere heeft ProRail twee keersporen en aan beide kanten van het spoor geluidschermen gebouwd. In Weesp moeten er ter hoogte van het Amsterdam Rijnkanaal betonnen taludtrappen worden aangebracht en een opstelterrein voor nooddiensten ingericht.
Gepubliceerd op

Documenten

Contact