Weesp

Weesp is een belangrijk knooppunt. Het ligt op het drukke traject Schiphol – Lelystad. Een belangrijke verbinding tussen bedrijven, universiteiten en evenemententerreinen, die misschien in de toekomst ook twee luchthavens verbindt: Schiphol en Lelystad. Het spoor bij Weesp wordt de komende jaren drukker. Daarom passen we het aan, met oog voor de omgeving.
Luchtfoto Weesp
Weesp vanuit de lucht

Extra spoor, extra treinen 

ProRail onderzoekt of het spoor bij Weesp kan worden uitgebreid. Met twee extra sporen, van zes naar acht sporen dus. Door deze uitbreiding en de invoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS kunnen Intercity’s bij station Weesp de Sprinters passeren. Op de SAAL-corridor (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) en op de Gooilijn (Amsterdam-Amersfoort) kunnen hierdoor iedere tien minuten Sprinters rijden. En vanuit Flevoland naar Amsterdam Centraal kunnen daarnaast nog eens vier Intercity’s per uur rijden.

Elke 10 minuten op de trein kunnen stappen heet ‘spoorboekloos’ reizen. Spoorboekloos reizen wordt stap voor stap uitgevoerd, zodat er tijd is om sporen, seinen en wissels aan te passen. Om treinen op de OV SAAL corridor korter achter elkaar te kunnen laten rijden, wordt eveneens het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS ingevoerd.

ProRail werkt samen

Zo’n ingrijpende spooruitbreiding moet goed doordacht gebeuren. Onze opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werkt voor Weesp dan ook nauw samen met andere partijen. Met de gemeente Weesp, de Metropoolregio Amsterdam en de vervoerder NS. Op dit moment doet ProRail onderzoek naar mogelijke opties voor een maakbare dienstregeling met als uitgangspunt Hoogfrequent Spoorvervoer op de OV SAAL corridor.

Planning (juni 2019)

  • Eerste helft 2020                             Conclusies maakbaarheid van de dienstregeling
  • Eerste helft 2020                             Keuze voorkeursvariant
  • Medio 2021                                     Besluit voorkeursvariant spooruitbreiding Weesp
  • Eind 2023                                        Besluit tot realiseren
  • Medio 2027                                     Infrastructuur gereed

(Deze planning is afhankelijk van de besluitvorming en de gekozen variant.)

Nieuws

De kop is ervan af

14 augustus Weesp start werk
14 augustus Weesp start werk
In negen dagen en nachten tijd wordt tussen het Amsterdam Rijnkanaal en station Weesp een flink stuk spoor en elf wissels vervangen en drie vernieuwt. Een monsterklus waar ProRail in samenwerking met aannemer Swietelsky in de nacht van 13 op 14 augustus mee is gestart.
Gepubliceerd op

Railinzetplaats in Weesp

inzetplaats weesp
inzetplaats weesp
Deze week (16 september) is gestart met het aanleggen van een Railinzetplaats aan de zijde van de Leeuwenveldseweg in Weesp. De werkzaamheden vinden op overdag plaats en zullen op vrijdag 18 oktober zijn afgerond.
Gepubliceerd op

Documenten

Contact