Weesp

Weesp is een belangrijk knooppunt. Het ligt op het drukke traject Schiphol – Lelystad. Een belangrijke verbinding tussen bedrijven, universiteiten en evenemententerreinen, die misschien in de toekomst ook twee luchthavens verbindt: Schiphol en Lelystad. Het spoor bij Weesp wordt de komende jaren drukker. Daarom passen we het aan, met oog voor de omgeving.
Luchtfoto Weesp
Weesp vanuit de lucht

Extra spoor, extra treinen 

ProRail onderzoekt of het spoor bij Weesp kan worden uitgebreid. Met twee extra sporen, van zes naar acht sporen dus. Door deze uitbreiding en de invoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS kunnen Intercity’s bij station Weesp de Sprinters passeren. Op de SAAL-corridor (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) en op de Gooilijn (Amsterdam-Amersfoort) kunnen hierdoor iedere tien minuten Sprinters rijden. En vanuit Flevoland naar Amsterdam Centraal kunnen daarnaast nog eens vier Intercity’s per uur rijden.

Elke 10 minuten op de trein kunnen stappen heet ‘spoorboekloos’ reizen. Spoorboekloos reizen wordt stap voor stap uitgevoerd, zodat er tijd is om sporen, seinen en wissels aan te passen. Om treinen op de OV SAAL corridor korter achter elkaar te kunnen laten rijden, wordt eveneens het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS ingevoerd.

ProRail werkt samen

Zo’n ingrijpende spooruitbreiding moet goed doordacht gebeuren. Onze opdrachtgever, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werkt voor Weesp dan ook nauw samen met andere partijen. Met de gemeente Weesp, de Metropoolregio Amsterdam en de vervoerder NS. Op dit moment doet ProRail onderzoek naar mogelijke opties voor een maakbare dienstregeling met als uitgangspunt Hoogfrequent Spoorvervoer op de OV SAAL corridor.

Planning (juni 2019)

  • Tweede helft 2020                           Conclusies maakbaarheid van de dienstregeling
  • Medio 2021                                     Besluit voorkeursvariant spooruitbreiding Weesp
  • Eind 2023                                        Besluit tot realiseren
  • Medio 2027                                     Infrastructuur gereed

(Deze planning is afhankelijk van de besluitvorming en de gekozen variant.)

Nieuws

Ruim honderd balkpaalbevestigingen vervangen, hoe doe je dat?

Het is een lange klus, omdat er flink wat roestvorming is.
Het is een lange klus, omdat er flink wat roestvorming is.
Deze week wordt vijf dagen en nachten gewerkt aan de bovenleidingsportalen tussen de Vecht bij Weesp en Naarden. Tijdens deze treinvrije periode gaat onze aannemer het spoor op om de zogenoemde balkpaalbevestigingen te vervangen. Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?
Gepubliceerd op

Start geotechnisch onderzoek

Geotechnisch onderzoek
Geotechnisch onderzoek
Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden moeten er ter hoogte van station Weesp sporen worden bijgebouwd. Daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu ProRail opdracht gegeven de mogelijkheden uit te zoeken en hen te adviseren. Om dat te kunnen doen is informatie over de draagkracht van de grond noodzakelijk.
Gepubliceerd op

Documenten

Contact