Inwoners Lansingerland denken mee over geluidsschermen

Inwoners van Lansingerland denken mee over nieuwe geluidschermen langs de HSL. Als alles volgens plan verloopt, beginnen de werkzaamheden aan de nieuwe, geluidsabsorberende schermen langs het HSL-spoor in 2019.

Dat staat in een 'Memorandum of understanding' dat woensdag 6 december is ondertekend door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het HSL-beheerconsortium Infraspeed, ProRail, wethouder Simon Fortuyn en vertegenwoordigers van de stichting Stop Geluidsoverlast HSL.

Meedenken

Menno van der Ploeg, directeur spoorinfracstructuur van ProRail is er blij met deze stap: "Het is juist de bedoeling dat ook de bewoners meedenken. Dat heb je nodig om tot een goed resultaat te komen. Normaal dagen we elkaar daarin onvoldoende uit. Dus ik zie dit vooral als een kans om tot geluidsmaatregelen te komen waar iedereen - ProRail, gemeente, het minsterie en bewoners - uiteindelijk tevreden mee zal zijn."

ProRail en de HSL

Een veel gestelde vraag over de HSL is: Wat is de rol van ProRail op de HSL-Zuid. ProRail beheert het hoofdspoorwegnet in Nederland. Wij zijn daar verantwoordelijk voor aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid, inclusief de capaciteitsverdeling. De HSL-Zuid is echter een bijzonder stuk spoor. ProRail is daar wel de 'hoofdbeheerder', maar Infraspeed BV heeft in opdracht van de Staat de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van het onderhoud van de HSL Zuid infrastructuur en de zorg dat die infrastructuur aan alle met de Staat overeengekomen specificaties blijft voldoen. De snelle lijn is niet gebouwd door ProRail, maar door Rijkswaterstaat en Infraspeed.