: Vier keer een primeur in 2021

Thuis, op kantoor of op het spoor: in 2021 leek het leven soms stil te staan. Maar achter de schermen werkten we door aan het spoor van morgen. Bouwden we ook dit jaar aan een duurzame toekomst. Geen stilstand dus, maar elke dag door. Daar horen veel eerste keren bij. De eerste treinrit, de eerste steen, de eerste duurzame mijlpaal… We blikken terug naar vier opvallende primeurs van 2021. Wat deed jij voor het eerst in 2021?

Meer eerste keren

Er gebeurde natuurlijk veel en veel meer voor het eerst in 2021. Zo zetten we de eerste stappen voor groot werk aan stations zoals Amsterdam Centraal en station Groningen, werkte de duurzame hybride stormobiel voor het eerst op het spoor en reden de eerste tienminutentreinen tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Nijmegen en Schiphol. Het zijn maar kleine grepen uit een breed palet aan werk. Maar één ding staat vast: alle eerste keren zijn een mooi begin voor 2022.

Voor het eerst door de dive-under

‘Een hele eer’, zei Martend van der Veen glunderend. De machinist van Arriva reed als eerste door de nieuwe dive-under bij Zwolle. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door. Zo kunnen treinen elkaar vrij kruisen en hoeven niet meer op elkaar te wachten.

Na machinist Martend volgden nog velen, want sinds juli kunnen treinen elkaar onderlangs én bovenlangs kruisen op een van de belangrijkste knooppunten in Nederland. Meer treinen, minder wachten.

Bekijk de video

De eerste vernoemde spoorbrug

Om nooit te vergeten. De vernieuwde spoorbrug bij Witte Paarden is omgedoopt tot: ‘Marinier der 1e klasse Rico Bos’. Met de naamgeving wordt oud-inwoner van gemeente Steenwijkerland en veteraan Rico Bos geëerd. Hij kwam in 1993 om terwijl hij op missie was in Cambodja.

De brug bij Witte Paarden is de eerste van zo’n 40 bruggen en viaducten die vernoemd worden naar omgekomen militairen. Omdat we nooit mogen vergeten hoe belangrijk het werk is dat onze veteranen voor vrede en veiligheid verrichtten.

Lees het bericht

Het eerste energieneutrale station

Na twee jaar renoveren is het allereerste energieneutrale station van Nederland geopend: Delft Campus. De iconische perronkap met zonnepanelen levert dit station net zoveel energie op als dat het verbruikt. Een mijlpaal voor duurzame stations!

Het nieuwe station leidde tot meer duurzame plannen. We willen op het merendeel van de 209 perronoverkappingen, 51 rijwielstallingen en 18 loopbruggen zonnepanelen plaatsen. Dat draagt bij aan de ambitie om in 2030 alle energie die we verbruiken zelf op te wekken.

Lees het bericht

Eerste trein over Theemswegtracé

Het was goed nieuws voor goederenvervoerders: het Theemswegtracé werd aangesloten op de Havenspoorlijn. De eerste goederentreinen reden in november over het tracé en mijdden daarmee de Calandbrug.

Die brug was een beruchte bottleneck voor goederenvervoer omdat scheepvaart daar voorrang heeft op al het andere verkeer. Treinen stonden daardoor vaak te wachten voor een geopende brug. Dat wachten voor de brug niet meer hoeft is belangrijk, want spoorgoederenvervoer is een van de meest duurzame vormen van vervoer.

Lees het bericht

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers