Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Na maanden van testen gaan het nu echt beginnen: vanaf maandag rijdt er doordeweeks elke tien minuten een intercity tussen Rotterdam, Leiden en Schiphol en tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem. Het is onderdeel van de dienstregeling 2022, die aanstaande zondag 12 december in gaat. Maar dat is niet de enige nieuwigheid.
Ieder jaar is het weer flink puzzelen om de ruimte op het Nederlandse spoor te verdelen. Voor deze dienstregeling heeft ProRail de beschikbare spoor- en opstelcapaciteit verdeeld over 34 reizigers- en goederenvervoerders.
De grootste veranderingen op een rij:
Afgelopen jaren heeft ProRail in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hard gewerkt om het spoor klaar te maken om tienminutentreinen te laten rijden tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Schiphol en Arnhem. Met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan er op deze trajecten op doordeweekse dagen in beide richtingen zes intercity’s per uur rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaan twee extra sprinters per uur rijden.
Ook een langgekoesterde wens: een treindienst met in de spits om het kwartier een rechtstreekse verbinding tussen Leiden en Utrecht Centraal. Tussen Utrecht en Woerden ontstaat er zo zelfs een verbinding om de tien minuten.
In Zeeland gaat een extra intercity rijden. In tegenstelling tot de huidige intercity’s op de Zeeuwselijn zal deze in Zeeland niet op alle tussenliggende stations stoppen, maar alleen op de hoofdstations. Deze nieuwe verbinding zorgt voor een tijdswinst van bijna 20 minuten richting de Randstad.
Dankzij het nieuwe spoorviaduct in Herfte bij Zwolle kan een strakkere kwartiersdienst naar Emmen gereden worden. De sprinter tussen Leeuwarden en Meppel wordt tot en met de avondspits doorgetrokken tot Zwolle.
In Noord-Holland is de sprinter tussen Amsterdam en Hoorn een kwartier opgeschoven. Dit zorgt voor een verbetering van de aansluitingen in Hoorn, meer snelle verbindingen en een betere verdeling van de treinen over het uur voor de reiziger.
In 2022 gaat European Sleeper, een nieuwe vervoerder, een nachttrein rijden van Brussel Zuid in België via Roosendaal, Rotterdam en Amsterdam naar Praag. Vanaf december rijdt ook NS Internationaal een extra nieuwe nachttrein: van Amsterdam naar Zürich.
De IC Brussel rijdt net zoals in 2021 zestien keer per dag van en naar Brussel. Werd afgelopen jaren vier keer per dag vanaf Den Haag HS gereden, in de nieuwe dienstregeling rijden alle ritten via de HSL en hebben daarmee als begin- en eindpunt Amsterdam CS.
ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld.
ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken. De nieuwe dienstregeling start de tweede zondag in december.
4 december 2023
15 juni 2023
8 december 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.