Harde wind hindert treinverkeer

Nieuws

11 maart 2021

Het stormachtige weer heeft vandaag voor flink wat storingen gezorgd op het spoor. De meeste storingen konden binnen korte tijd worden opgelost. Maar op de lijn Amsterdam-Utrecht Arnhem leidde een omgevallen boom op het spoor tot een bovenleidingbreuk.

Omvangrijke werkzaamheden

Het gaat bij de kapotte bovenleiding (in de buurt van Driebergen) om omvangrijke werkzaamheden. Zo moeten een groot deel van de bovenleiding en het spoor eerst worden gecontroleerd op mogelijke schade. En vanwege de harde wind kon de aannemer niet meteen met de herstelwerkzaamheden beginnen. We verwachten dat het herstel nog tot in de avond gaat duren.

HSL

Ook de HSL ondervond lange tijd hinder van de harde wind. ’s Ochtends werd op de HSL Noord (tussen Amsterdam en Rotterdam) het treinverkeer stilgelegd. In de middag gebeurde dat ook op de zuidsectie, tussen Rotterdam en Breda.

Inmiddels is er weer treinverkeer mogelijk op het zuidelijke gedeelte van de HSL, van Rotterdam Centraal naar de Belgische grens. Op de HSL tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden er door de harde wind nog geen treinen.

Onze incidentenbestrijders gingen goed voorbereid op pad vandaag
Onze incidentenbestrijders gingen goed voorbereid op pad vandaag

Windschermen

Afgelopen november hebben we 1500 windschermen geplaatst op de Moerdijkbrug. Vervolgens hebben we de afgelopen maanden het windwaarschuwingssysteem aangepast. Dit systeem geeft een signaal door aan de verkeersleiding wanneer het zo hard waait dat treinen langzamer of helemaal niet meer mogen rijden.

Voordat de windschermen op de Moerdijkbrug stonden, moesten treinen bij windkracht 5 tot 6 (krachtig) of hoger langzaam rijden of soms zelfs stoppen met rijden, omdat het dan te gevaarlijk werd. Mét de windschermen en het windwaarschuwingssysteem op de Moerdijkbrug kunnen treinen bij windkracht 7 tot 8 (stormachtig) op normale snelheid over de HSL rijden. Het waait vandaag echter zo hard dat treinen toch moesten stoppen met rijden.

Bomen en plastic

Op veel plekken waaiden bomen of takken in het spoor en ook stonden geregeld treinen stil doordat op verschillende plekken plastic in het spoor waaide. Dat laatste leidde tot storingen in onder meer Eindhoven, Maarssen, Duivendrecht en op de Zaanlijn. Bomen en takken veroorzaakten overlast op het spoor bij Driebergen, Woerden, Hengelo en tussen Steenwijk en Meppel en Elsloo en Beek.

Hoewel de wind nu in kracht afneemt, adviseren wij om altijd eerst even een reisplanner te raadplegen voor vertrek. 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers