Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 24 maart 2023 - Laatste update: 24 maart 2023 08:22 uur
Bij het Friese Molkwerum is de omvang van het werk steeds duidelijker. Dassen hebben hier grote schade veroorzaakt. Het is dus veel werk, veel meer dan bij het Brabantse Esch. Een overzicht.
We begonnen met het aanbrengen van gaas op de spoordijk als eerste ontmoedigingsmaatregel. Later brengen we hier ook kleppen aan, waardoor dassen er wel uit, maar niet meer in de burcht die in de spoordijk is gegraven terug kunnen. De dassen krijgen vervolgens een week ‘rust’ en daarmee de tijd om zelfstandig naar de nieuw aangelegde kunstburcht te gaan.
Maandag 3 april beginnen we met het weggraven van de spoordijk. Als alles volgens planning verloopt, rijden op maandag 24 april de treinen weer van Leeuwarden tot het eindpunt in Stavoren en omgekeerd.
Om veilig te kunnen werken, moet het spoor officieel buiten dienst. Daarom rijden er vanaf 3 april bussen in plaats van treinen tussen Sneek en Stavoren (in plaats van Workum en Stavoren). Eerst verwijderen we 150 meter spoor en ballast (spoorgrind), daarna gaan we voorzichtig graven en de aanwezige tunnels volgen. Dan wordt duidelijk hoeveeel tunnels er in totaal zijn.
Vinden we dan nog dassen, dan is een dierenarts aanwezig om eventueel aanwezige dassen te verdoven. Deze dassen worden tijdelijk naar een opvang gebracht om daarna terug te keren naar de nieuwe kunstburcht naast het spoor. Voor het afgraven en daarna weer terugbouwen van de spoordijk en het spoor is de periode tot 24 april gepland.
Er waren al geplande werkzaamheden op het traject Sneek-Stavoren. Tussen Oudega en Workum vernieuwen we het spoor en we werken ook aan enkele overwegen en spoorbruggen tussen Stavoren en IJlst en aan een perronvernieuwing in Workum. Deze geplande werkzaamheden vinden plaats van 15 tot 24 april.
In het weekend van 22 april werken we op de hele lijn tussen Leeuwarden en Stavoren, onder meer in Sneek aan sporen en Sneek Noord aan de perrons.
De dassenschade in Friesland heeft een reparatietijd van wéken. Voor Brabant lijkt dat toch een stuk sneller te kunnen. Hoe kan dat? Beide situaties blijken heel verschillend.
De das is een beschermd diersoort en dat brengt uitdaging met zich mee. Want ze graven onder het spoor en brengen daarmee soms de veiligheid van treinverkeer in het geding. In zeven vragen en zeven antwoorden geven we uitleg over een complex probleem.
24 april 2023
28 maart 2023
23 maart 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.