Reparatiewerk Molkwerum is grote klus

Nieuws

24 maart 2023

Bij het Friese Molkwerum is de omvang van het werk steeds duidelijker. Dassen hebben hier grote schade veroorzaakt. Het is dus veel werk, veel meer dan bij het Brabantse Esch. Een overzicht.

Ontmoedigen van dassen

We begonnen met het aanbrengen van gaas op de spoordijk als eerste ontmoedigingsmaatregel. Later brengen we hier ook kleppen aan, waardoor dassen er wel uit, maar niet meer in de burcht die in de spoordijk is gegraven terug kunnen. De dassen krijgen vervolgens een week ‘rust’ en daarmee de tijd om zelfstandig naar de nieuw aangelegde kunstburcht te gaan. 
 
Maandag 3 april beginnen we met het weggraven van de spoordijk. Als alles volgens planning verloopt, rijden op maandag 24 april de treinen weer van Leeuwarden tot het eindpunt in Stavoren en omgekeerd.

Werkzaamheden

Om veilig te kunnen werken, moet het spoor officieel buiten dienst. Daarom rijden er vanaf 3 april bussen in plaats van treinen tussen Sneek en Stavoren (in plaats van Workum en Stavoren). Eerst verwijderen we 150 meter spoor en ballast (spoorgrind), daarna gaan we voorzichtig graven en de aanwezige tunnels volgen. Dan wordt duidelijk hoeveeel tunnels er in totaal zijn.

Vinden we dan nog dassen, dan is een dierenarts aanwezig om eventueel aanwezige dassen te verdoven. Deze dassen worden tijdelijk naar een opvang gebracht om daarna terug te keren naar de nieuwe kunstburcht naast het spoor. Voor het afgraven en daarna weer terugbouwen van de spoordijk en het spoor is de periode tot 24 april gepland.

Geplande werkzaamheden

Er waren al geplande werkzaamheden op het traject Sneek-Stavoren. Tussen Oudega en Workum vernieuwen we het spoor en we werken ook aan enkele overwegen en spoorbruggen tussen Stavoren en IJlst en aan een perronvernieuwing in Workum. Deze geplande werkzaamheden vinden plaats van 15 tot 24 april.

In het weekend van 22 april werken we op de hele lijn tussen Leeuwarden en Stavoren, onder meer in Sneek aan sporen en Sneek Noord aan de perrons.

Aanpak dassen verschilt

De dassenschade in Friesland heeft een reparatietijd van wéken. Voor Brabant lijkt dat toch een stuk sneller te kunnen. Hoe kan dat? Beide situaties blijken heel verschillend.

  • De Brabantse das kan sneller uit de spoordijk gehaald worden, want die heeft meer vluchtwegen en hoeft niet voorzichtig in een nieuwe burcht. De familie kan zelf in de omgeving iets nieuws zoeken, want deze situatie ligt te midden van een groter dassen-leefgebied, zeggen ecologen.
  • Dat is in Friesland anders, want daar kan de das nergens anders heen. Uiteraard moet de das niet in de waterkerende dijk een paar honderd meter verder gaan zitten. Om dat te voorkomen heeft ProRail in een kunstburcht geïnvesteerd. Voorzichtigheid dus geboden. zodat de das niet wegrent, maar de kunstburcht omarmt. Daarom zit er in de Friese aanpak bijvoorbeeld een week rustperiode in de planning. Daar hoeft Brabant dus niet mee te rekenen.
  • De Friese spoordijk is anders dan die in Esch. Met vijf meter veel hoger en daardoor met veel meer volume. De dassenburcht ligt er ook veel dieper in dan bij Esch. Dat maakt het Friese afgraafwerk waarschijnlijk stukken groter dan in Brabant.
  • Bovendien moeten we afgraven door het spoor er helemaal af te halen. We schatten dat 150 meter compleet aan de kant moet… In Brabant kunnen we door de ligging van de burcht en de spoordijk meer vanuit de zijkant van de spoorbaan graven. Spoor, grind en dwarsliggers kunnen naar verwachting min of meer blijven liggen. Veel sneller dus weer helemaal berijdbaar te maken.

Vragen over dassen

De das is een beschermd diersoort en dat brengt uitdaging met zich mee. Want ze graven onder het spoor en brengen daarmee soms de veiligheid van treinverkeer in het geding. In zeven vragen en zeven antwoorden geven we uitleg over een complex probleem.

Lees meer Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers