Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Treinverkeer Den Bosch-Boxtel woensdag hervat

Nieuws

28 maart 2023

Tussen Den Bosch en Boxtel gaan morgen (woensdag 29 maart) weer treinen rijden. De dassen zijn verhuisd en het spoor is hersteld. John Voppen, CEO ProRail: “We zijn aannemers ASSET Rail en Heijmans zeer erkentelijk voor de uitvoering van deze enorme spoedoperatie. Maar ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor de snelle ontheffingen en de stichting Das & Boom voor hun deskundige betrokkenheid. Dankzij hun bijzondere inspanning kan het reizigers- en goederenvervoer weer veilig worden opgestart.”

Treinverkeer opstarten

Ook de laatste twee gangen in Vught - die door de das waren gegraven - zijn vandaag afgesloten. De gaten zijn allemaal gedicht en het spoor is zowel in Esch als in Vught weer hersteld. We zijn momenteel bezig met de afronding van de werkzaamheden. We leggen bijvoorbeeld een graafwerend gaaswerk om te voorkomen dat de das terugkeert. Daarna maken we het ballastbed weer stevig en compact met een zogenoemde ‘stopmachine’.

We kunnen later vandaag de sporen 'vrijgeven'. Treinverkeer is dan weer mogelijk. Hierdoor kan de dienstregeling voor treinreizigers morgenochtend, woensdag 28 maart, worden opgestart. Goederenvervoer kan vanaf vanavond rijden.

Dankzij hun bijzondere inspanning kan het reizigers- en goederenvervoer weer veilig worden opgestart.

John Voppen CEO bij ProRail

Ook bevers

We zijn tijdens de werkzaamheden in Esch en Vught geen dassen tegengekomen. We mogen aannemen dat ze inmiddels op een andere plek leven. Bij nadere inspectie in Vught zagen we dat een aantal van de gangen daar niet door de das waren gegraven, maar door de bever. Ook dat is een beschermde diersoort.

We zijn hier op dezelfde wijze mee omgegaan als bij de dassen. Er zijn in overleg met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland terugslagkleppen op de ingangen geplaatst om de bever de kans te geven een ander onderkomen te zoeken. Het daaropvolgende graafwerk is onder begeleiding van een ecoloog uitgevoerd. We zijn geen bevers tegengekomen, anders waren we gestopt, net als bij de das.

Grote klus in korte tijd

Er is de afgelopen week hard gewerkt om ten eerste de das op een veilige en verantwoorde manier te verplaatsen, maar ook om de treindienstregeling weer zo snel mogelijk te kunnen opstarten. Het was een grote operatie, waar veel partijen aan hebben bijgedragen. ProRail wil alle partijen, voor en achter de schermen, graag bedanken voor harde werk in de afgelopen week.

Speciale dank aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor het meedenken en de snelle besluitvorming omtrent de ontheffing. Ook onze ecologen en de stichting Das en Boom dank we. Jullie kennis en begeleiding bij het verplaatsen van de das was onmisbaar. NS danken we voor de inzet van bussen en langere treinen en extra Intercity's in de spits op de omreisroutes. En tot slot een groot woord van dank aan onze aannemers ASSET Rail en Heijmans die samen onze eigen collega’s, in zo’n kort tijdsbestek alle materiaal en materieel beschikbaar hebben gekregen om deze klus te klaren.

Ook bij het Friese Molkwerum hebben dassen grote schade veroorzaakt. Ook bij het Friese Molkwerum hebben dassen grote schade veroorzaakt. Het reparatiewerk is een grote klus

Dassen

De omgeving van het spoor is vaak rustig en de helling van een spoordijk is voor een das ideaal terrein om in te graven. Maar dat stelt ons als duurzame spoorbeheerder voor dilemma’s.

Lees meer over das en spoor Lees meer over das en spoor

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers