Werkzaamheden op en rond Amersfoort Centraal

We werken in Amersfoort om het belangrijke knooppunt klaar te maken voor de toekomst. Treinen rijden minder of helemaal niet, maar de stad blijft bereikbaar.

Lees meer

Dassen onder het spoor bij Boxtel

Nieuws

5 december 2023

Weer zorgt een dassenburcht voor problemen op het spoor. Dit keer tussen Boxtel en Liempde. Dassen graven graag gangen onder het spoortalud. Maar door deze gangen bestaat de kans dat het spoor gaat verzakken.

Nieuwe locatie

Twee weken geleden kregen we deze nieuwe dassenlocatie in beeld. We hebben het spoor geïnspecteerd en de kans op verzakking is aanwezig. Daarom heeft ProRail besloten de snelheid van het treinverkeer terug te brengen naar 40 kilometer per uur, om het treinverkeer veilig te kunnen laten rijden. Als gevolg hiervan is er minder treinverkeer tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven.

Wat gaan we eraan doen?

Op dit moment tellen we 11 verschillende ingangen onder het spoor en houden we rekening met verschillende burchten. Vanaf het moment dat een dassenburcht wordt gesignaleerd, houden we deze scherp in de gaten en doen we ecologisch onderzoek om te kunnen volgen hoe de burcht zich ontwikkelt. Ook snoeien we de omgeving waar dat is toegestaan om deze minder aantrekkelijk te maken voor de das.

Tegelijkertijd bereiden we een aanvraag voor om de burcht te mogen verwijderen. Maar de das is een beschermd dier en dus heb je hiervoor een ontheffing nodig van het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De ontheffing is op maandag 4 december aangevraagd en we zijn in goed overleg met het RVO over de te volgen procedure.

Negen vragen en negen antwoorden over dassen Negen vragen en negen antwoorden over dassen

Na ontheffing

Wanneer de ontheffing is verleend, kunnen we starten met het verwijderen van de dassenburcht. We nemen dan eerst maatregelen om de das uit zichzelf te laten vertrekken, het zogenoemde ontmoedigingsbeleid, om vervolgens ervoor te zorgen dat deze niet meer terug komt. Als de das weg is kunnen we het spoortalud herstellen zodat de treinen weer op volle snelheid kunnen rijden.

Ondertussen houden we het spoor goed inde gaten door middel van inspecties en hebben we sensoren geplaatst om de situatie nauwkeurig te monitoren. We hebben actieve dassen ontdekt op deze locatie en de graverij neemt toe. We kunnen dan ook niet uitsluiten dat we aanvullende maatregelen moeten en het treinverkeer moeten stilleggen.

Gevolgen voor het treinverkeer

Op dit moment mogen de treinen nog met 40 kilometer per uur over het spoor. Dit heeft gevolgen voor de dienstregeling. In elk geval tot en met vrijdag 8 december rijdt de Sprinter tussen Tilburg Universiteit en Boxtel niet.

Dit heeft te maken met de werkzaamheden bij Emmerich waardoor het goederenvervoer wordt omgeleid via de Brabantroute. Deze werkzaamheden zijn vrijdag einde dag voorbij en dan verwachten we dat vanaf zaterdag 9 december alle treinen weer kunnen rijden, weliswaar nog steeds met een snelheidsbeperking. We raden reizigers aan om voor vertrek de reisplanner te checken.

Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner

Gravende dassen

Dassen zijn actieve gravers. Zó actief dat ze zelfs de spoorveiligheid in gevaar kunnen brengen. Het gegraaf is verraderlijk omdat we de risico's niet kunnen zien; het zit onder de grond. Een enkele gang, op voldoende diepte, is voor het spoor geen probleem. Zelfs niet als die zou instorten. Maar de burchten krijgen door de jaren heen grote gangenstelsels en steeds meer kamers.

Lees meer over dassen Lees meer over dassen

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers