Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

SNCF geïnspireerd door spoorse samenwerking in Nederland

Nieuws

24 april 2023

Een delegatie van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Réseau Hauts-de-France en nationale en regionale partijen, bracht vrijdag 21 april een bezoek aan ProRail. De Fransen staat voor eenzelfde uitdaging als wij: het spoorvervoer uitbreiden in samenhang met grootstedelijke gebiedsontwikkeling. Daarvoor liet ze zich inspireren door de manier waarop ProRail tussen Den Haag en Dordrecht samen optrekt met overheden die staan voor een grote woningbouwopgave en de ontsluiting daarvan met ov.

Gezamenlijke ambitie

“Met een topteam een tiensterren-sudokupuzzel maken”, zo ziet Anne Zwiers, programmamanager van de Oude Lijn bij ProRail, de opgave waarvoor we staan. “Ik vind het prachtig dat wij -ProRail, regionale partijen, het Rijk- het als een gezamenlijke opgave zien om de woningbehoefte op te lossen en daarbij tegelijkertijd te zorgen voor een goede bereikbaarheid per trein”

MIRT-verkenning Oude Lijn

De Oude Lijn is de spoorlijn tussen Den Haag en Dordrecht. Daarlangs worden tot 2040 ongeveer 170.000 woningen gebouwd en 85.000 extra werkplekken gerealiseerd. ProRail gaat aan de slag met één van de zes deelstudies: City-Sprinter en Nieuwe Stations.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Werk in stappen

Anne en Gert van den Heuvel, programmamanager Lange termijn Spoorstudies bij ProRail, deden de Franse delegatie uit de doeken hoe ProRail samen met stakeholders optrekt. Kernboodschap: Werk in overzichtelijke stappen, neem de omgeving vanaf dag één mee en werk samen.

In de huidige verkenningsfase adviseert ProRail de betrokken overheden over de keuzes en risico’s rond het treinproduct langs de Oude Lijn. Gert: “Op dit moment kruisen we allereerst weg wat je niet moet doen: waar moet je dat extra spoor, die vrije kruising, die extra treinen echt níet hebben? Daarbij weegt de techniek even zwaar mee als de omgeving.”

De Verbinders

Maak kennis met de Verbinders, een team van experts dat graag meedenkt met gemeenten en provincies om bouwplannen waarbij het spoor betrokken is vorm te geven. Eric Westerhuis is de omgevingsmanager van de Oude Lijn en staat voor de enorme uitdaging om de vele stakeholders goed mee te nemen in de verkenning van de Oude Lijn.

Lees het verhaal van Eric Lees het verhaal van Eric Westerhuis

Hand in hand

In Delft zag SNCF Réseau Hauts-de-France en nationale en regionale partijen wat het oplevert als spoorwegbeheerder, gemeente en bedrijven samen optrekken. De stad heeft een woningbouwopgave en ProRail wilde er meer treinen laten rijden. We hadden er echter een tweebaansspoor op een viaduct dwars door de stad.

De Franse delegatie bekeek het resultaat van bouwen aan infrastructuur én leefbaarheid. ProRail realiseerde er in samenwerking met de gemeente vier sporen in een ondergrondse tunnel en een ondergrondse parkeergarage naast het station. De gemeente bouwt woningen en bedrijven waar vroeger spoor lag. Het gezelschap bezocht ook station Delft Campus: een nieuw én het eerste energieneutraal station met veel uitstraling. Er rond omheen wordt nieuwbouw ontwikkeld.

“Dit kan alleen maar in eendrachtige samenwerking”, vertelde projectmanager Edward de Fransen. “Heden ten dage kún je gewoon niet meer met alleen een spoorse blik infrastructuur ontwerpen en bouwen.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers