Terugblik op werkzaamheden in Rijswijk en Delft

Nieuws

Gepubliceerd op 17 mei 2021

Maar liefst 900 mannen en vrouwen werkten tijdens Hemelvaart aan het spoor in Rijswijk en Delft. Vier dagen en nachten werkten ze achter elkaar door, om de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Vanochtend reed de eerste trein weer precies volgens planning. Een terugblik in foto’s.

Meer treinen

We verdubbelen het spoor tussen Rijswijk en Delft Campus omdat ieder jaar steeds meer mensen met de trein reizen. Die groei zet de komende jaren door. Om deze groei op te vangen maken we met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam het spoor geschikt, zodat we meer treinen kunnen laten rijden.

  • Werk aan de bovenleiding bij Delft
    Werk aan de bovenleiding bij Delft
  • Nachtelijke werkzaamheden aan het brugdeel voor de spoorbrug in Rijswijk
    Nachtelijke werkzaamheden aan het brugdeel voor de spoorbrug in Rijswijk
  • Het werk aan Delft Campus vordert gestaag
    Het werk aan Delft Campus vordert gestaag
  • Concentratie bij werkzaamheden in de nacht
    Concentratie bij werkzaamheden in de nacht

Rijswijk

In Rijswijk zijn we samen met aannemer Strukton aan de slag met de aanleg van twee nieuwe sporen, een nieuwe spooronderdoorgang bij de Laan van ’t Haantje en een nieuwe spoorbrug over de Kerstanjewetering.

In het Hemelvaartweekend bouwden we het eerst stuk nieuwe spoor en sloten dat aan op het bestaande spoor. Vanaf vandaag rijdt de trein naar Den Haag over het nieuwe spoor. De trein naar Rotterdam blijft voorlopig over het bestaande spoor rijden.

De oude overweg 't Haantje is 14 april afgesloten en is in het weekend gesaneerd. Bij de spoorbrug is een van de oude delen van de brug weggehaald en vervangen door een nieuw brugdeel. Begin volgend jaar wordt het vierde en laatste deel geplaatst.

Delft Campus

Delft Campus wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale station van Nederland door een grote perronkap die volledig bestaat uit zonnepanelen. Het station krijgt vier in plaats van twee sporen, en een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel.

Het station wordt gebouwd terwijl de trein (meestal) gewoon doorrijdt. Om dat te kunnen doen zijn de perrons tijdelijk opgeschoven naar het zuiden (richting Rotterdam). Tijdens het Hemelvaartweekend is het perron aan de zuidkant verder verlengd. De opgang naar het perron is mee verschoven, waardoor er andere looproutes zijn ontstaan voor reizigers.

Het oude perron en de trapopgangen naar het Kruithuiswegviaduct zijn in het weekend weggehaald.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers