's-Hertogenbosch

Om ‘spoorboekloos’ reizen op drukke trajecten mogelijk te maken, is er landelijk gekeken welke aanpassingen nodig zijn. Op het traject Meteren-Boxtel gaan meer treinen rijden, ook bij ‘s-Hertogenbosch. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught komt er een vierde spoor bij, met vrije kruising bij Vught.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Elke 10 minuten een reizigerstrein op drukke trajecten. Reizen zonder spoorboekje dus. Om dat mogelijk te maken, staan er aanpassingen in het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Een van de aanpassingen gaat over het goederenvervoer. Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ‘s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.

Aanpassing en onderzoek

’s-Hertogenbosch is voor het spoor een belangrijk knooppunt. Op dit moment moeten de treinen in verschillende richtingen elkaar kruizen. Om ervoor te zorgen dat dit niet meer hoeft, wordt er een extra spoor aangelegd met vrije kruising bij Vught. Hierdoor wordt het spoor betrouwbaarder en kunnen er meer treinen rijden.

In ’s-Hertogenbosch is de ruimte voor het extra spoor er al. Want de Randweg Zuid, de faunapassage en de onderdoorgang onder de Postweg zijn al ‘breder’ gebouwd. Zodat het vierde spoor ernaast past. Wel moeten er twee bruggen worden verbreed. Er wordt een extra spoordek gebouwd bij de kruising van de Vlijmenseweg en bij het Drongelens kanaal.

Naast deze aanpassing onderzoekt ProRail het effect van extra treinen op de omgeving. Dit zijn bijvoorbeeld onderzoeken naar geluid en trillingen.

Meedenken en meepraten

Al sinds 2012 werken we samen met omwonenden en belanghebbenden. Want het is belangrijk dat u meedenkt en meepraat over de plannen. Dat kan in werkgroepen, informatieavonden en een klankbordgroep. Alle verslagen van deze bijeenkomsten vindt u in de PHS Bibliotheek.
Lees meer over participatie en communicatie.

Planning

De aanpassingen en maatregelen in het deelgebied ‘s-Hertogenbosch vallen onder het project PHS Meteren-Boxtel, dat hoort bij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Meer over de planning kunt u lezen op de pagina PHS Meteren-Boxtel.

Andere deelgebieden van PHS Meteren-Boxtel

Nieuws

Platanen aan de Boschveldweg

Op 22 oktober jl. heeft gemeente ’s-Hertogenbosch een informatiebijeenkomst georganiseerd over de stand van zaken van PHS en de aanleg van een ondergrondse trillingswerende wand, waarvoor het kappen van de platanen aan de Boschveldweg nodig is. Wij begrijpen dat bewoners bezorgd zijn over het kappen van deze bomen.
Gepubliceerd op

Gevolgen uitspraken Raad van State voor Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel

PHS en goederentrein
In mei van dit jaar deed de Raad van State (RvS) twee uitspraken die van belang zijn voor het Tracébesluit PHS Meteren – Boxtel. De eerste uitspraak is het besluit dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in strijd is met de Europese natuurwetgeving. In de tweede uitspraak van de RvS (Tracébesluit Geldermalsen, 15 mei 2019) is naar voren gekomen dat de mogelijke effecten van trillingen van treinverkeer op bebouwing nader onderzocht moeten worden.
Gepubliceerd op

Schade

Kijk hier voor meer informatie over dit onderwerp.

Planning PHS Meteren-Boxtel

  • 16 maart t/m 26 april 2018: Ontwerptracébesluit (OTB) en Milieueffectrapport (MER) lagen ter inzage (inspraakmoment)
  • 2018-2019: schrijven nota van antwoord OTB-MER
  • Tweede helft 2019: Tracébesluit

Links

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Den Bosch en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Opdrachtgever

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onze opdrachtgever voor de uitwerking van het project PHS Meteren-Boxtel.

Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Contact