Meteren, Neerijnen en Waardenburg

Om ‘spoorboekloos’ reizen op drukke trajecten mogelijk te maken, is er landelijk gekeken welke aanpassingen nodig zijn. Op het traject Meteren-Boxtel komt bij Meteren een verbindingsboog voor goederentreinen: de Zuidwestboog.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Elke 10 minuten een reizigerstrein op drukke trajecten. Om dat mogelijk te maken, staan er aanpassingen in het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Een van de aanpassingen gaat over het goederenvervoer. Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ‘s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.

Aanpassing en onderzoek Meteren

Bij Meteren komt er een nieuwe verbindingsboog met twee sporen, als extra verbinding van en naar de Betuweroute. De boog is alleen voor goederentreinen, en heet de Zuidwestboog. Hij komt hoog te liggen. Het hoogste punt is ongeveer 15 meter en gaat over de rijksweg A15 en de Betuweroute heen.

Naast deze aanpassing onderzoekt ProRail het effect van extra treinen op de omgeving. Dit zijn bijvoorbeeld onderzoeken naar geluid en trillingen.

Tracébesluit

De aanpassingen en maatregelen voor het traject tussen Meteren en Boxtel zijn uitgewerkt in een Tracébesluit (TB). In de bijbehorende Nota van Antwoord (NvA) wordt een reactie gegeven op de ontvangen zienswijzen op het in maart 2018 gepubliceerde Ontwerptracébesluit (OTB). Het TB en NvA lagen van 3 juni tot en met 15 juli 2020 ter inzage. Meer informatie hierover vindt u op de projectpagina Meteren-Boxtel.

Meepraten en meedenken

Al sinds 2012 werken we samen met omwonenden en belanghebbenden. Want we vinden het belangrijk dat u kunt meedenken en meepraten over de plannen. Dat gebeurt in werkgroepen, informatieavonden en een klankbordgroep. Alle verslagen van deze bijeenkomsten vindt u in de PHS Bibliotheek.

Bouwverkeer

Tijdens de werkzaamheden is er bouwverkeer. Daarvoor zijn er tijdelijke in- en uitvoegstroken vanaf de A15 nodig. Zodat het normale verkeer niet wordt gehinderd en de verkeerssituatie veilig blijft. Wij zijn daarover in overleg met Rijkswaterstaat.

Planning

De aanpassingen en maatregelen in het deelgebied Meteren, Neerijnen en Waardenburg vallen onder het project PHS Meteren-Boxtel, dat hoort bij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Meer over de planning kunt u lezen in het nieuwsbericht over de planning.

Andere deelgebieden van PHS Meteren-Boxtel:

Nieuws

Terugkijken online informatieavond voor omwonenden in Boxtel, Haaren, Maasdriel, Zaltbommel en West-Betuwe

Tijdens de online informatieavond wordt de online tracékaart toegelicht
Tijdens de online informatieavond wordt de online tracékaart toegelicht
Het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel ligt tot en met 15 juli 2020 ter inzage. Om omwonenden langs het spoor uit de gemeenten Boxtel, Haaren, Maasdriel, Zaltbommel en West-Betuwe te informeren over het Tracébesluit en hoe het verder gaat, organiseerden we dinsdagavond 15 juni jl. een online informatiebijeenkomst via YouTube. Tijdens de avond bespraken we nogmaals kort het hoe, wat, waar en waarom van het project. En aanvullend gingen we in op de onderwerpen ontwerp, geluid en trillingen.
Gepubliceerd op

Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel ter inzage gelegd

PHS Meteren-Boxtel
Op 3 juni heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het Tracébesluit (TB) en de Nota van Antwoord (NvA) voor het traject tussen Meteren en Boxtel ter inzage gelegd. In het TB zijn de aanpassingen en maatregelen voor het traject tussen Meteren en Boxtel uitgewerkt. In de bijbehorende NvA wordt een reactie gegeven op de ontvangen zienswijzen op het in maart 2018 gepubliceerde Ontwerptracébesluit (OTB).
Gepubliceerd op

Schade

Kijk hier voor meer informatie over dit onderwerp.

Links

Opdrachtgever

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onze opdrachtgever voor de uitwerking van het project PHS Meteren-Boxtel.

Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Meteren, Neerijnen en Waardenburg en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact