Meteren, Neerijnen en Waardenburg

Om ‘spoorboekloos’ reizen op drukke trajecten mogelijk te maken, is er landelijk gekeken welke aanpassingen nodig zijn. Op het traject Meteren-Boxtel komt bij Meteren een verbindingsboog voor goederentreinen: de Zuidwestboog.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Elke 10 minuten een reizigerstrein op drukke trajecten. Om dat mogelijk te maken, staan er aanpassingen in het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Een van de aanpassingen gaat over het goederenvervoer. Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ‘s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.

Aanpassing en onderzoek Meteren

Bij Meteren komt er een nieuwe verbindingsboog met twee sporen, als extra verbinding van en naar de Betuweroute. De boog is alleen voor goederentreinen, en heet de Zuidwestboog. Hij komt hoog te liggen. Het hoogste punt is ongeveer 15 meter en gaat over de rijksweg A15 en de Betuweroute heen.


Naast deze aanpassing onderzoekt ProRail het effect van extra treinen op de omgeving. Dit zijn bijvoorbeeld onderzoeken naar geluid en trillingen.

Samen met de omgeving

We overleggen over het ontwerp en hoe dit in het landschap past met de gemeenten Geldermalsen en Neerijnen.

Meepraten en meedenken

Al sinds 2012 werken we samen met omwonenden en belanghebbenden. Want we vinden het belangrijk dat u kunt meedenken en meepraten over de plannen. Dat gebeurt in werkgroepen, informatieavonden en een klankbordgroep. Alle verslagen van deze bijeenkomsten vindt u in de PHS Bibliotheek.
Lees meer over participatie en communicatie.

Bouwverkeer

Tijdens de werkzaamheden is er bouwverkeer. Daarvoor zijn er tijdelijke in- en uitvoegstroken vanaf de A15 nodig. Zodat het normale verkeer niet wordt gehinderd en de verkeerssituatie veilig blijft. Wij zijn daarover in overleg met Rijkswaterstaat.

Planning

De aanpassingen en maatregelen in het deelgebied Meteren, Neerijnen en Waardenburg vallen onder het project PHS Meteren-Boxtel, dat hoort bij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Meer over de planning kunt u lezen op de pagina PHS Meteren-Boxtel.

Andere deelgebieden van PHS Meteren-Boxtel

Nieuws

Een antwoord op alle zienswijzen

Medewerker van ProRail, Suzanne Boers
In het voorjaar van 2018 kon iedereen een zienswijze indienen op de plannen voor PHS Meteren-Boxtel. Bijna 600 mensen hebben dit gedaan. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn we nu bezig met het verwerken van alle binnengekomen bezwaren, vragen en suggesties. Suzanne Boers, die samen met collega’s van ProRail en ingenieursbureau Arcadis bezig is met de zienswijzen, licht toe wat de stand van zaken is.
Gepubliceerd op

Verwerving gronden Meteren gestart

Het gebied waar de boog bij Meteren komt te liggen
In dit gebied komt de spoorboog bij Meteren te liggen
Om de spoorboog bij Meteren aan te leggen, heeft ProRail grond nodig van eigenaren langs het spoor. Sommige permanent, sommige tijdelijk tijdens de bouwperiode. De verwerving van deze gronden bij Meteren is gestart. Eigenaren van percelen waarvan ProRail (een deel van) de grond nodig heeft, hebben hierover begin dit jaar een brief ontvangen. Ook zijn zij uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek.
Gepubliceerd op

Planning PHS Meteren-Boxtel

  • 16 maart t/m 26 april 2018: Ontwerptracébesluit (OTB) en Milieueffectrapport (MER) lagen ter inzage (inspraakmoment)
  • 2018-2019: schrijven nota van antwoord OTB-MER
  • Tweede helft 2019: Tracébesluit

Links

Opdrachtgever

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onze opdrachtgever voor de uitwerking van het project PHS Meteren-Boxtel.

Logo ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Meteren, Neerijnen en Waardenburg en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact