Meteren, Neerijnen en Waardenburg

Om ‘spoorboekloos’ reizen op drukke trajecten mogelijk te maken, is er landelijk gekeken welke aanpassingen nodig zijn. Op het traject Meteren-Boxtel komt bij Meteren een verbindingsboog voor goederentreinen: de Zuidwestboog.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Elke 10 minuten een reizigerstrein op drukke trajecten. Om dat mogelijk te maken, staan er aanpassingen in het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Een van de aanpassingen gaat over het goederenvervoer. Goederentreinen rijden in de toekomst meer via de Betuweroute, richting ‘s-Hertogenbosch en Boxtel en verder. Zo ontstaat er op andere sporen plaats voor extra reizigerstreinen.

Aanpassing en onderzoek Meteren

Bij Meteren komt er een nieuwe verbindingsboog met twee sporen, als extra verbinding van en naar de Betuweroute. De boog is alleen voor goederentreinen, en heet de Zuidwestboog. Hij komt hoog te liggen. Het hoogste punt is ongeveer 15 meter en gaat over de rijksweg A15 en de Betuweroute heen.

Naast deze aanpassing onderzoekt ProRail het effect van extra treinen op de omgeving. Dit zijn bijvoorbeeld onderzoeken naar geluid en trillingen.

Samen met de omgeving

We overleggen over het ontwerp en hoe dit in het landschap past met de gemeenten Geldermalsen en Neerijnen.

Meepraten en meedenken

Al sinds 2012 werken we samen met omwonenden en belanghebbenden. Want we vinden het belangrijk dat u kunt meedenken en meepraten over de plannen. Dat gebeurt in werkgroepen, informatieavonden en een klankbordgroep. Alle verslagen van deze bijeenkomsten vindt u in de PHS Bibliotheek.
Lees meer over participatie en communicatie.

Bouwverkeer

Tijdens de werkzaamheden is er bouwverkeer. Daarvoor zijn er tijdelijke in- en uitvoegstroken vanaf de A15 nodig. Zodat het normale verkeer niet wordt gehinderd en de verkeerssituatie veilig blijft. Wij zijn daarover in overleg met Rijkswaterstaat.

Planning

De aanpassingen en maatregelen in het deelgebied Meteren, Neerijnen en Waardenburg vallen onder het project PHS Meteren-Boxtel, dat hoort bij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Meer over de planning kunt u lezen op de pagina PHS Meteren-Boxtel.

Andere deelgebieden van PHS Meteren-Boxtel

Nieuws

Vanaf 6 september elke woensdag testdag 6 intercity's per uur

Intercity
Extra intercity's tussen Amsterdam en Eindhoven
NS en ProRail gaan vanaf 6 september iedere woensdag testen met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag kunnen kiezen uit zes treinen per uur.

Planning PHS Meteren-Boxtel

  • 2017: Schrijven Ontwerp Tracébesluit - Milieurapportage (OTB-MER)
  • Begin 2018: OTB-MER ter inzage (inspraakmoment)
  • 2018 (na OTB): Schrijven nota van antwoord OTB-MER
  • Eerste helft 2019: Tracébesluit

Aanmelden nieuwsbrief

Links

Opdrachtgever

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is onze opdrachtgever voor de uitwerking van het project PHS Meteren-Boxtel.

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Contact