Station Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030. De huidige Minervapassage blijft de centrale onderdoorgang en wordt zeker twee keer zo breed. Ook komt er een tweede passage bij: de Brittenpassage. Vanuit de passages is er een goede aansluiting op de fietsenstallingen. Ook de trein- en metroperrons worden breder en er komen vanuit beide passages opgangen naar de perrons. Ter hoogte van de Zuidas legt Rijkswaterstaat de A10-zuid ondergronds aan. Zo ontstaat de mogelijkheid om station Amsterdam Zuid uit te breiden tot een volwaardige openbaar vervoer terminal.

Nieuws

Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok

Zuidasdok vogelvlucht
De A10 Zuid is één van de drukste snelwegen van Nederland en station Amsterdam Zuid is een van de snelst groeiende stations. Door Zuidasdok krijgt de snelweg in totaal acht rijstroken voor doorgaand verkeer en vier stroken voor bestemmingsverkeer. De weg komt ter hoogte van het huidige station onder de grond te liggen. De ondertunneling van de A10 Zuid in het centrum van Zuidas geeft het station Amsterdam Zuid de ruimte om uit te groeien tot een hoogwaardig Openbaar Vervoer Terminal.
Gepubliceerd op

Eerste bouwterrein project Zuidasdok

afbeelding_transportroute_werkterrein_a._schonberglaan
Op de Arnold Schönberglaan, tussen het Gustav Mahlerplein en de Parnassusweg aan de Zuidzijde van station Amsterdam Zuid, is het eerste bouwterrein voor het project Zuidasdok ingericht. Dit bouwterrein wordt gebruikt als voorbouwlocatie. Een voorbouwlocatie is een werkterrein waar gebouwd wordt aan een bouwwerk dat later naar zijn definitieve plek wordt verplaatst.
Gepubliceerd op

Vacatures

Werk jij mee aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Bekijk onze vacatures op Werken bij ProRail.

Contact