Station Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030.

De huidige Minervapassage blijft de centrale onderdoorgang en wordt zeker twee keer zo breed. Ook komt er een tweede passage bij: de Brittenpassage. Vanuit de passages is er een goede aansluiting op de fietsenstallingen. Ook de trein- en metroperrons worden breder en er komen vanuit beide passages opgangen naar de perrons. Ter hoogte van de Zuidas legt Rijkswaterstaat de A10-zuid ondergronds aan. Zo ontstaat de mogelijkheid om station Amsterdam Zuid uit te breiden tot een volwaardige openbaar vervoer terminal.

Kijk hieronder live naar de bouw van de Brittenpassage.

Nieuws

Stand van zaken project Zuidasdok

stationsingang_mahlerpleinzijde.jpg
Als je kijkt naar de bergen werk die sinds dit voorjaar zijn verzet bij station Amsterdam Zuid in het kader van project Zuidasdok, dan zou je vermoeden dat de uitvoering van het project op stoom komt. In contrast daarmee zijn verontrustende krantenkoppen zoals ‘Aannemers Zuidasdok dreigen bij het project weg te lopen’. Wat is nu de stand van zaken ?
Gepubliceerd op

Vacatures

Werk jij mee aan vervoer waar Nederland beter van wordt? Bekijk onze vacatures op Werken bij ProRail.

Contact