Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Op vrijdag 18 december is een belangrijk besluit genomen in de aanbestedingsprocedure van het Central Safety System (CSS) ERTMS, het nieuwe digitale treinbeveiligingssysteem voor het spoor. ProRail gaat met de systeemleveranciers Thales en Siemens verder in de dialoogfase van de aanbesteding. Na beoordeling op basis van vooraf vastgestelde criteria kwamen deze partijen als beste uit de bus.
Voor systeemleverancier Alstom treedt een ‘wachtkamerregeling’ in werking. Dat betekent dat Alstom alsnog in aanmerking kan komen voor de dialoogfase wanneer één van de twee gekozen systeemleveranciers voortijdig de dialoog verlaat.
ERTMS is het nieuwe Europese treinbeveiligings- en besturingssysteem, hét digitale platform voor ons spoorwegnetwerk. Dit systeem is van doorslaggevend belang voor verdere innovaties en vergroot bovendien de betrouwbaarheid, punctualiteit en veiligheid. ERTMS is een geavanceerd beveiligingssysteem en zit zowel in de trein als in het spoor.
In Nederland zijn de Betuweroute, HSL, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al voorzien van ERTMS. In de komende tien jaar wordt ERTMS op meerdere baanvakken aangelegd, te beginnen tussen Kijfhoek en de Belgische grens. Met ERTMS kan het spoor zich ontwikkelen tot de meest duurzame manier van vervoer in Europa.
De aanbesteding CSS levert over ongeveer een jaar een contract op voor het centrale beveiligingssysteem ERTMS in de infrastructuur. Het gaat om de werving van een leverancier voor ontwikkeling, levering en onderhoud van de ERTMS-infra beveiligingsobjecten en -systemen. Denk daarbij aan Radio Block Centers (RBC), Interlocking (IXL’s), Object controllers, LEU’s en euroBalises. Het gaat om de uitrol van ERTMS standaard Level 2 Baseline 3. Het contract loopt ruim dertig jaar en heeft een omvang van 300 tot 400 miljoen euro.
28 september 2023
28 april 2023
20 maart 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.