Amstel afsluiting spoor

Ingrijpende werkzaamheden aan het spoor

ProRail werkt in juli met de gemeenten Amsterdam/ME, GvB, NS en de Vervoerregio Amsterdam (VRA) 16 dagen lang aan het spoor op en rond station Amsterdam Amstel. Er worden nieuwe seinen, wissels, een stationstrap en een onderdoorgang gebouwd om de grote reizigersgroei in de regio op te kunnen vangen. Dit zorgt voor langere reistijd en overlast in de omgeving. Reizigers kunnen omreizen met de metro, of gebruik maken van extra treinen, en vervangende bussen die door NS en GvB worden ingezet.

Nieuwe spooronderdoorgang verbindt woonwijken

Op de Amstelstroomlaan in Amsterdam komt een nieuwe spooronderdoorgang onder twee treinsporen en zeven metrosporen. Deze onderdoorgang zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier. Dit vergroot de bereikbaarheid van het hele gebied rond het station.In totaal worden drie tunneldelen ter plekke gebouwd. Dit gebeurt op het terrein van de voormalige Bijlmerbajes. In juli worden de drie tunneldelen naar hun definitieve plek getransporteerd en aan elkaar gelegd. Daar vormen ze de onderdoorgang Amstelstroomlaan onder twee trein- en zeven metrosporen. De onderdoorgang wordt in totaal 23 meter breed, 60 meter lang en krijgt een doorrijhoogte van 4,20 meter.

Extra trap op station Amsterdam Amstel

Stations Amsterdam Amstel krijgt op perron 1 een nieuwe trap, een zogenaamd stijgpunt. Zo kunnen meer reizigers sneller de trein in- en ook uitgaan. Grote drukte op het perron wordt hiermee voorkomen. Een aparte reizigerstunnel onder het metrospoor verbindt straks de nieuwe trap met de bestaande reizigerstunnel. De bouwactiviteiten zijn ingrijpend. Ze moeten in korte tijd en in een klein werkgebied plaats vinden. In juli wordt 16 dagen lang, dag en nacht, zeven dagen per week gewerkt. Op een plantsoen aan de Weesperzijde, dicht bij de bouwlocatie, wordt een werkterrein ingericht. Na 30 juli worden  de trap en reizigerstunnel verder afgebouwd. De trein en metro rijden dan weer volgens dienstregeling. In mei 2021 zijn trap en tunnel klaar.

Seinen en wissels bij station Muiderpoort

Bij station Muiderpoort komen nieuwe seinen en 4 nieuwe wissels te liggen. Seinen zijn belangrijk voor de veiligheid op en rond het spoor. De wissels komen te liggen tussen de Linnaeusstraat en de Beukenweg. Zo kunnen we makkelijker treinen laten keren bij verstoringen van de dienstregeling. Om de nieuwe wissels nabij station Muiderpoort straks goed te kunnen bedienen, gaan we een technische installatie-ruimte aanpassen: op een terrein op de hoek van de Panamalaan en de Cruquiuskade.
Dit zijn voorbereidende werkzaamheden om straks de sporen rond station Amsterdam Centraal robuust te maken.

Meer info?

Wil je meer weten over de 16-daagse buitendienstelling rond station Amsterdam Amstel? Kijk dan op de website Amsterdam Bereikbaar. Of kijk even naar bovenstaande korte animatie over de werkzaamheden.

Samen veilig doorwerken

Bij de werkzaamheden tijdens de coronacrisis volgen de aannemers van ProRail het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de bouw- en technieksector is vastgesteld. ProRail is voortdurend in gesprek met spooraannemers om te kijken hoe de werkzaamheden aan het spoor zoveel mogelijk en zo veilig mogelijk door kunnen gaan. Daarbij kijken we samen naar de inzet van personeel, aanvoer van materieel en de tijdige levering van hygiënische middelen.