Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Aan het eind van 2021 kijken we nog één keer terug op het bijzondere jaar. Er gingen dingen goed, er gingen dingen mis en er waren heel veel unieke verhalen die de veelzijdigheid van het spoorleven lieten horen en zien. Die verhalen hebben we hieronder nog eens op een rij gezet: elke maand iets opmerkelijks.
Het jaar 2021 was door de Europese Unie uitgeroepen tot Jaar van het Spoor. Het hele jaar door vonden er in heel Europa (online) evenementen en initiatieven plaats om het aandeel mensen en goederen dat zich per spoor verplaatst te vergroten.
Op een muur van het spoorviaduct bij station Muiderpoort stond plots een enorme afbeelding van de Dokwerker. We waren blij verrast met de muurschildering door kunstenaarscollectief Kamp Seedorf.
Bouwen met bagger? Dat leek niet mogelijk. Maar het kan. Van baggerspecie uit sloten kunnen we bouwmaterialen maken die we kunnen gebruiken voor het spoor. Dat is een stuk duurzamer dan de materialen die we nu gebruiken.
Het nieuwe station Driebergen-Zeist is klaar. Welke lessen kunnen we leren uit een complex project als de bouw van dit landgoedstation? Daarover gaat de speciale documentaire die gemaakt is voor projectmanagers en opdrachtgevers van de toekomst.
Om Nederland de komende decennia vooruit te helpen op het gebied van economie, woningbouw en klimaat, zou het nieuwe kabinet meer moeten investeren in het spoor. In een speciale brief gaven wij dat advies.
Nog te vaak rijden verkeersdeelnemers een spoorwegovergang over wanneer de rode knipperlampen knipperen en de slagbomen sluiten. Daarom zijn we gestart met voorbereidingen om flitscamera's op te hangen bij overwegen.
We lieten in oktober een speciale trein naar de klimaattop in Glasgow rijden om een boodschap kracht bij te zetten: investeer meer in duurzame mobiliteit. In dit bericht lees je waarom we dat deden.
De aftrap was op station Wormerveer. Daarna plaatsten we samen met NS nog meer nieuwe AED's op stations door het hele land. Door het aanbod van AED’s uit te breiden leveren we een bijdrage aan een landelijk dekkend AED-netwerk.
In mei 2020 waren we er al klaar voor, maar toen ging het feest niet door. Dit jaar werden de vruchten geplukt van het harde werk. En het ging gesmeerd: we brachten samen met de NS duizenden racefans naar station Zandvoort.
Bij de overweg aan de Wagenvoorstdijk in Almen werd, bij de voorbereiding op werkzaamheden, munitie gevonden uit de Tweede Wereldoorlog. De gevonden spullen vertellen het verhaal van piloot Raymond Cammock.
Goederenvervoer over een metrolijn is niet zomaar geregeld. Zowel technisch als bestuurlijk. Maar het is gelukt. In november reed de eerste goederentrein over metrotracé Hoekse Lijn, van Schiedam naar de oostkant van Vlaardingen.
Onze website werd uitgeroepen tot beste website van het jaar in de categorie Verkeer. Het kreeg het hoogste gemiddelde cijfer van het publiek tijdens de Website van het Jaar-verkiezingen en dat maakt het een waardevolle prijs.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.