Treinverkeer rond Utrecht weer normaal

Nieuws

30 mei 2016

Maandagochtend 30 mei is er tot 09:30 uur nauwelijks treinverkeer mogelijk geweest van en naar Utrecht. Hierdoor hebben reizigers overlast ondervonden en dat betreuren wij.

Complexe werkzaamheden

Afgelopen weekend heeft ProRail grote werkzaamheden uitgevoerd rond Utrecht. De werkzaamheden waren complex omdat ze nauw met elkaar samenhingen: denk aan wissels, nieuwe bovenleidingen, sporen én beveiligingssystemen. Om die reden moest het werk in één grote buitendienststelling worden uitgevoerd. Zondagavond leek alles voorspoedig te verlopen, met uitzondering van het traject Utrecht Centraal - Houten. Helaas werden we vannacht geconfronteerd met tegenvallers: bij het testen bleek dat de bovenleidingsgroepen niet naar behoren functioneerden. Daarnaast werkten twee wissels niet optimaal. Doordat dit middenin de nacht gebeurde was er onvoldoende tijd om één en ander te herstellen voordat de ochtendspits begon. Hierdoor werd de ochtendspits geraakt en konden treinen niet rijden.

Wat hebben de werkzaamheden opgeleverd?

Station Utrecht Lunetten is na dit weekend helemaal in gebruik. Ook rijden de Intercity's naar Den Bosch vanaf vandaag door de tweede dive under bij Lunetten, dat levert tijdwinst op omdat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Bij Houten zijn nu alle vier de nieuwe sporen in dienst, waardoor Sprinters en Intercity's elkaar kunnen passeren.    

Op station Utrecht Centraal is perron 7 (sporen 18 en 19) volledig vernieuwd en in gebruik genomen. Een breed, licht en overdekt perron met nieuw meubilair. ProRail gaat nu aan de slag met perron 6, het laatste perron dat wordt vernieuwd.

De finish is in zicht

De spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal heeft als doel om meer treinen van en naar Utrecht kunnen laten rijden. Nu zijn dat er 100 per uur, in de toekomst 150 per uur. Door de sporen te verdubbelen of te vernieuwen ontstaan vaste 'corridors'. Treinen kunnen het station sneller in- en uitrijden of hoeven elkaar niet meer te kruisen. ProRail werkt tot deze zomer hard door aan de spoorvernieuwing. Eind 2016 is het grotendeels klaar. Opdrachtgever is het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers