Goederen over het spoor (in Nederland en daarbuiten)

De stad in voor nieuwe kleren. Voor een nieuwe tv, computer, auto of mobiele telefoon. Tegels voor de badkamer shoppen. Of lekkere kruiden en oliën om mee te koken… We hoeven er maar een paar stappen voor buiten de deur te zetten of online een bestelling te plaatsen en de producten staan voor ons klaar. Maar daarvóór hebben ze vaak al een enorme reis gemaakt. Van fabrikant naar distributeur naar verkoper. Van het ene werelddeel naar het andere. In die reis is het spoor een onmisbare schakel.

Van cacao naar chocolade

Tienduizenden tonnen goederen komen er dagelijks de Nederlandse havens binnen. Bananen uit Colombia, sportschoenen uit China, cacao uit West-Afrika en kolen uit Zuid-Amerika. Het overgrote deel van die goederen belandt niet direct bij ons in de winkels, maar is op dóórreis. Naar producenten - hier of over de grens - die grondstoffen en (half)fabrikaten verwerken. Zodat een grondstof als cacao uiteindelijk een smakelijk stukje Zwitserse chocolade wordt, bijvoorbeeld.  

Snel op hun bestemming

Ook voor goederen is het belangrijk dat ze snel hun bestemming bereiken. En het spoor kan heel veel aan. Zo kan een locomotief meer dan 50 wagons tegelijk trekken. Een enorme laadcapaciteit dus. Aan een locomotief kunnen - heel eenvoudig - verschillende soorten wagons worden gekoppeld, met verschillende soorten ladingen. Via een slim spoornetwerk bereiken goederentreinen snel hun bestemming. Binnen of buiten Nederland. 

Ook goederen 'stappen over'

Goederen maken ook vaak een ‘overstap’ voordat ze op hun eindbestemming zijn. Een lading kan bijvoorbeeld per schip de Rotterdamse haven binnenkomen, en via het spoor doorreizen naar Duitsland. Waar de lading misschien gesplitst wordt: een deel van de goederen rijdt verder via de weg en een deel via het spoor. Of via de binnenvaart. Het kan allemaal. Het spoor is een schakel tussen andere manieren van vervoer. Het spoor is onmisbaar voor een tijdige aflevering van de juiste spullen op de juiste plekken. En dat houdt een economie draaiende.

Wat vervoeren goederentreinen?

Product   Miljoen ton Aandeel
Containers   16 40%
Kolen   9 22%
Ertsen   6 15%
Bulk   4 15%
Staal   3 7%
Droge bulk   2 4%
Overig   1 3%
Totaal (per jaar)   41 100%

cijfers 2016

Infographic percentages vervoer soorten goederen

Goederenvervoer - zie je het voor je?

  • 1 trein vervoert net zo veel als ongeveer 56 vrachtwagens samen
  • Het vervoeren van 1 ton goederen per trein levert 80% minder CO2-uitstoot op dan 1 ton goederen per vrachtwagen over de weg
  • In 2016 is ruim 41,5 miljard ton goederen per spoor vervoerd (41.500.000.000.000 kilo)
  • Dagelijks rijden er meer dan 150 goederentreinen over de Nederlandse grens
  • Een trein rijdt binnen 22 uur van de Rotterdamse haven naar Milaan
  • Goederentreinen maken jaarlijks zo’n 3,3 miljoen ritten op het spoor
  • In 2016 is bijna 10 miljoen kilo meter afgelegd door goederentreinen (zo’n 250 rondjes om de aarde)

Veelgestelde vragen

Wat is de rol van ProRail bij het goederenvervoer?

ProRail zorgt dat het spoor beschikbaar is voor vervoerders. We zorgen onder meer voor de dienstregeling en de verkeersleiding. Ook verbeteren wij het spoor continu. We werken samen met partijen als de havens van onder meer Rotterdam en Amsterdam en Europese spoorbeheerders. Zodat het spoor de verbindende schakel is en blijft.

Alle veelgestelde vragen over Goederen over het spoor (in Nederland en daarbuiten)

Het Nederlandse spoor

  • verbindt allerlei manieren van vervoer
  • verbindt de Nederlandse havens direct met het Europese achterland 
  • sluit steeds beter aan op Europese economische centra 
  • is duurzaam en, in vergelijking met andere manieren van vervoer, niet duur

Goederen per spoor