Zevenaar - Oberhausen : Meer ruimte op de Betuweroute

Over de Betuweroute rijden steeds meer goederentreinen. In Duitsland vinden op dit moment veel werkzaamheden plaats. Dit heeft gevolgen voor het goederenverkeer door Nederland. Na de werkzaamheden kunnen we deze handelsroute in de toekomst nog beter benutten.

Locatie
Zevenaar - Oberhausen
Startdatum
2016
Einddatum
nog niet bekend

Een betere aansluiting

De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens rijden treinen binnen twee uur naar Duitsland. Op dit moment is de aansluiting op het Europese spoornet niet optimaal. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd.

Na de werkzaamheden kunnen er veel meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dit is belangrijk voor de Nederlandse economie. Bovendien ontstaat er meer ruimte op het spoor voor reizigersvervoer.

Vragen en antwoorden

Omdat het op de omleidingsroutes tijdelijk wat drukker kan zijn met treinverkeer, kunnen wij het ons voorstellen dat je vragen hebt. Bijvoorbeeld over geluid, trillingen en overwegen. Daarom hebben we een document samengesteld met relevante informatie en de meest gestelde vragen.

Vragen en antwoorden

Tijdelijk wat drukker

Op de omleidingsroutes kan het tijdelijk wat drukker zijn met treinverkeer. Hierdoor kan de omgeving met geluid en trillingen te maken krijgen. We stimuleren vervoerders om stille treinen te gebruiken. Ook zorgen we ervoor dat de wettelijke normen voor geluid niet worden overschreden. Daarnaast zijn overwegen soms wat langer en vaker dicht.

Bouwen aan beter spoor

Tussen Emmerich en Oberhausen wordt de spoorinfrastructuur vernieuwd en liggen er straks drie sporen. Ook komen er geluidsschermen, verbouwen we stations en worden meer dan honderd viaducten aangepast of nieuw gebouwd.

Aan de Nederlandse kant is tussen Zevenaar en de grens 3 kilometer extra spoor aangelegd. Hierdoor kunnen reizigerstreinen en goederentreinen elk op een eigen spoor rijden. De sporen, wissels en bovenleidingen zijn klaargemaakt voor meer treinverkeer.

Omleidingen

De werkzaamheden zijn in 2016 begonnen en zullen een aantal jaren duren. Tijdens de bouw zijn er periodes waarin de Betuweroute niet of gedeeltelijk beschikbaar is voor goederenvervoer. Hierdoor worden treinen soms omgeleid. Zo worden sommige goederentreinen omgeleid via de Brabantroute en Oost-Nederland. Vervoer van gevaarlijke stoffen gaat zo veel mogelijk via de Betuweroute.

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers