Zevenaar - Oberhausen : Derde spoor Duitsland
Over de Betuweroute rijden steeds meer goederentreinen. Deze handelsroute willen we nog beter te benutten. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor het goederenverkeer in Nederland.
- Locatie
- Zevenaar - Oberhausen
- Startdatum
- 2016
- Einddatum
- circa 2030
Een betere aansluiting
De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens rijden treinen binnen twee uur naar Duitsland. Op dit moment is de aansluiting op het Europese spoornet niet optimaal. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd.
Na de werkzaamheden kunnen er veel meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dit is belangrijk voor de Nederlandse economie. Bovendien ontstaat er meer ruimte op het spoor voor reizigersvervoer.
Bouwen aan beter spoor
Tussen Emmerich en Oberhausen wordt de spoorinfrastructuur vernieuwd en liggen er straks drie sporen. Ook komen er geluidsschermen en worden stations verbouwd. Ook worden meer dan honderd viaducten aangepast of nieuw gebouwd.
Tussen Zevenaar en de grens is 3 kilometer extra spoor aangelegd. Hierdoor kunnen reizigerstreinen en goederentreinen elk op een eigen spoor rijden. De sporen, wissels en bovenleidingen zijn klaargemaakt voor meer treinverkeer.
Minder Hinder pakket
Het ‘Minder Hinder-pakket’ is een initiatief van de overheid om de overlast van omgeleide goederentreinen door Zuid- en Oost-Nederland te beperken. Het pakket bestaat uit verschillende maatregelen om trillingshinder te verminderen. In januari 2023 kondigde staatssecretaris Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het pakket aan. Het wordt gefinancierd via een wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling 'stimulering goederenvervoer per spoor’.
De keuze voor de locaties is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vastgesteld. Er zijn twee typen maatregelen:
- de STRAIL-overweg met rubberen wegplaten tussen de sporen;
- de Under Sleeper pads (USP’s): dit zijn rubberen matten die we onder dwarsliggers monteren.
ProRail voert de eerste maatregelen uit in Deurne en Hegelsom. De werkzaamheden hiervoor zijn in oktober 2023 gestart. Voor de overige locaties is de precieze start nog niet bekend. Voor deze werkzaamheden volgt eerst nog een aanbesteding.
Meer informatie
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Eerste maatregelen Minder Hinder Pakket uitgevoerd
3 november 2023
-
Langdurige werkzaamheden in Duitsland
17 mei 2022
-
Werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen
17 februari 2022
Omleidingen
Tijdens de bouw zijn er periodes waarin de Betuweroute niet of gedeeltelijk beschikbaar is voor goederenvervoer. Hierdoor worden treinen soms omgeleid. Zo worden sommige goederentreinen omgeleid via de Brabantroute en Oost-Nederland. Vervoer van gevaarlijke stoffen gaat zo veel mogelijk via de Betuweroute.