Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Ieder jaar weer: in de zomer werken we aan het spoor. En ieder jaar heeft dat vervelende gevolgen. Voor reizigers en omwonenden. Het geeft drukte in trein, bus en op het station. Het zorgt voor files, lawaai en stof in je tuin. Kan dat nou niet anders? Waarom doen we dat?
Onze aannemers werken dag-in-dag-uit, het hele jaar door, aan het spoor. Dat doen ze om het reizen met de trein veilig en comfortabel te houden. Of om storingen te voorkomen of op te lossen. Maar we zijn er om méér te doen. We zijn er ook om verder te kijken dan vandaag en morgen en na te denken over duurzame mobiliteit in ons land. Want over tien of twintig jaar willen meer mensen een plekje in de trein. De grote plannen voor de toekomst voeren we vaak in de zomer uit.
Deze zomerwerkzaamheden worden soms wel jaren van te voren gepland. Dat is nodig om alles op de plek te krijgen waar het nodig is. Materiaal, materieel en personeel. We houden rekening met wat we dan weten en een beetje bijsturen kan misschien nog.
Het is een afweging die we maken. In de mooiste maanden van het jaar reizen er doorgaans minder mensen met de trein en zijn veel buren van station en spoor op vakantie. Gemiddeld genomen hebben daardoor minder mensen last van de werkzaamheden die we uitvoeren. Maar we begrijpen; als je wel wilt reizen of in je tuin wilt zitten, dan ervaar je overlast. Ook deze zomer is het geen ‘feest’. Op verschillende plekken in het land gaan we flink aan de slag.
Om alvast een beeld te geven: we besteden deze zomer zo'n 17.000 uren aan het spoor, waarbij er geen treinen rijden. Dat zijn er drieduizend meer dan in 2022. Maar: we verzetten in die tijd veel meer werk dan vorig jaar.
Bekijk zomerwerk op de kaart Bekijk zomerwerk op de kaart
Lees over onze uitdagingen Lees over onze uitdagingen
Actuele werkzaamheden Actuele werkzaamheden
Hieronder staan de meest impactvolle werkzaamheden die we deze zomer gaan uitvoeren. Klik om de button om meer te lezen over wat we gaan doen en waarom.
Van 20 mei tot en met 25 juni
We maken het spoor en de stations tussen Rijswijk en Rotterdam geschikt voor meer treinverkeer.
Van 15 tot en met 18 juni
We verrichten werkzaamheden om de grote verbouwing op en rond het station uit te kunnen voeren.
Van 8 tot 22 juni
We passen de ‘spoorboog’ aan zodat treinen sneller kunnen rijden. Dat geeft een kortere reistijd en een betere overstap.
Van 9 tot en met 17 juni
Er worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd op deze lijn tussen Roosendaal en Vlissingen.
Van 8 tot 17 juli
In Almelo gaan we op grote schaal het spoor en de perrons vernieuwen. Ook komt er nieuw meubilair op het station.
Van 17 juli tot 24 juli
Er moeten ‘duikers’ vervangen worden. Dat zijn een soort kokers onder het spoor, waardoor bijvoorbeeld water van de ene kant naar de kant kan stromen.
Van 20 juli tot 7 augustus
Bij station Apeldoorn gaan we de wissels vervangen.
Van 30 juli tot 7 augustus
Een week lang werken we aan deze tunnel. NS rijdt dan een aangepaste dienstregeling en stopt niet op Rotterdam Blaak.
Van 14 tot 19 augustus
Bij Tilburg werken we aan onder meer spoor, bovenleiding en perrons en ook in de buurt (Rijen) gaan we aan de slag.
Van 12 augustus tot 17 augustus en 22 augustus tot 4 september
Deze zomer voert ProRail op verschillende locaties op de Flevolijn, tussen Muiderberg en Swifterbant, groot spooronderhoud uit. Er is gekozen om het werk in twee delen op te splitsen vanwege de vele treinreizigers van en naar het festival Lowlands in Biddinghuizen.
Van 25 juli tot 31 juli
ProRail werkt aan de stations en het spoor bij Bilthoven en Den Dolder. In deze periode rijden er geen treinen maar bussen.
Van 7 tot en met 11 augustus
Aannemer Swietelsky werkt aan het spoor bij ’t Harde en Wezep. Tijdens deze werkzaamheden vernieuwen we het spoor. Op deze dagen rijden er geen treinen maar bussen tussen Nunspeet en Zwolle.
Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op planningen zoals ze op 16 juni waren. Deze kunnen veranderen.
Sommige getoonde foto's zijn illustratief voor en dus niet altijd conform de werkzaamheden die uitgevoerd worden op het traject of op het station.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.