'Smeerpotten' tegen snerpend spoorgeluid Leiden geplaatst

De klus is geklaard: de smeerpotten die het snerpende geluid langs het spoor bij Leiden moeten verminderen zijn door ProRail geplaatst. Nu duurt het zes weken om de systemen in te regelen.
Maatregelen liet dit weekend bij Leiden en Hilversum 'smeerpotten' in het spoor plaatsen om geluidsoverlast tegen te gaan.

Voordat de smeerpotten goed werken, moet het middel eerst worden ingereden op het spoor. Elke keer dat een trein passeert wordt een heel klein beetje op de rails gespoten. Het duurt even voordat er genoeg van op het spoor zit. En ook de afstelling van waar op de rails het spul terechtkomt luistert nauw. Mogelijk dat daarvoor nog aanpassingen volgen.

Geluidsoverlast in bochten

Als een trein door een bocht rijdt kan dat een piepend of snerpend geluid opleveren, wat tot geluidshinder leidt voor omwonenden. Om dit zogenoemde 'booggeluid' tegen te gaan plaatste ProRail de afgelopen weken in Leiden en in Hilversum 'spoorstaafconditioneringssystemen; in de volksmond ook wel smeerpotten genoemd.

Minder wrijving tussen wiel en rail

De spoorstaafconditioneringssystemen zijn kleine installaties naast de spoorbaan die een biologisch afbreekbare goedje op de rails spuiten, waardoor er minder wrijving is tussen wielen en rails. Hierdoor komt het snerpende geluid bij treinpassages veel minder vaak voor en neemt het geluidsniveau af.

Vier miljoen euro

Booggeluid van treinen is een reëel probleem, zo stellen niet alleen omwonenden, maar ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (voorheen Infrastructuur en Milieu). Daarom is vier miljoen euro beschikbaar gesteld om de spoorstaafconditioneringssystemen te plaatsen in Soest, Nijmegen, Leiden en Hilversum.

Gepubliceerd op