Precies en snel takelwerk bij de Ceintuurbaan

Vrijdagavond rond 21:00 uur heeft NoorderSpoort in opdracht van ProRail een tijdelijke ‘hulpbrug’ over de Ceintuurbaan (N35) geplaatst. Het was een mooi staaltje van precies en snel takelwerk. De Ceintuurbaan werd hiervoor vanaf 19:00 uur tot 24:00 uur geheel afgesloten en autoverkeer werd tijdelijk omgeleid.

Hulpbrug

Om aan- en af te kunnen rijden naar de bouwplaats bij de nieuw te bouwen dive-under bij Herfte, zijn tijdelijke bouwwegen en in- en uitritten gemaakt. Deze bouwwegen zijn (voor ca. twee jaar) ook nodig om de nieuwe brug over de Zalnese Wetering te bouwen én de sporen te verdubbelen.
De hulpbrug maakt het mogelijk dat het bouwverkeer kan invoegen op de tijdelijke in- en uitvoegstroken parallel aan de Ceintuurbaan, ter hoogte van het viaduct.

In 2019 start aannemer NoorderSpoort met de spoorverdubbeling richting Herfte en worden de bestaande viaducten (Marsweg, Ceintuurbaan) en bruggen (Almelo’s Kanaal en Zalnese Wetering) aangepast. Ook begint NoorderSpoort in april 2019 met de bouw van de dive-under in Herfte. 

Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

De werkzaamheden bij de Ceintuurbaan zijn onderdeel van het project “Spooruitbreiding Zwolle-Herfte”. Bij dit project wordt het spoor tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook komt er zogenaamde dive-under bij Herfte. Met deze vrije kruising kunnen de treinen tussen Zwolle en Meppel of Emmen straks in één keer doorrijden, zonder op elkaar te hoeven wachten. Alle bouwwerkzaamheden aan het spoor moeten uiteindelijk leiden tot een snellere en betere treindienstregeling tussen het noorden en de Randstad.

 

 

Gepubliceerd op