Ja! Wij willen met de stoomtrein

Oude tijden herleven, want op zaterdag 29 september rijdt er tot grote vreugde van vele spoorfanaten, tussen Den Bosch en Eindhoven een historische stoomtrein. ProRail willigde hiermee het verzoek in van een jonge ondernemer uit Den Bosch en de Stoom Stichting Nederland. Er was een enorme run op de kaartjes. Voor ons was het wel even puzzelen.
Archiefbeeld van een stoomtrein
Archiefbeeld van een stoomtrein

De 24-jarige Martijn Lankhaar runt in Den Bosch een speciaalzaak voor modeltreinen. Eind juli postte hij een bericht op Facebook om te peilen of er animo zou zijn voor een ritje met een historische locomotief. Zo’n 31.000 mensen bekeken het bericht en het werd massaal gedeeld. Ook de Stoom Stichting Nederland (SSN), eigenaar van een aantal historische locomotieven en wagons, zag het bericht van Lankhaar. De twee vroegen vervoerder Railexperts of deze droom waargemaakt kon worden, waarna Railexperts ProRail vroeg om deze ritten in te plannen.

Niet makkelijk in te plannen

Voor onze planners is het een enorme uitdaging om deze trein in te plannen. Johannes Lok is er druk mee geweest. “Het is lastig om twee redenen”, legt hij uit. “In de weekenden vindt namelijk vaak spoorwerk plaats. We moesten niet alleen rekening houden met spoorwerkzaamheden tussen Den Bosch en Eindhoven, maar ook tussen Rotterdam-Utrecht-Den Bosch, want daar komt de stoomtrein vandaan. De andere reden is dat de trein maximaal 85 km/u kan rijden. Tegenwoordig rijden er zes intercity’s per uur tussen Utrecht en Den Bosch, zie daar maar eens een langzaam rijdende trein tussen te krijgen.” Een stoomtrein inplannen is geen dagelijks werk, maar volgens collega Ruben Janssen komen verzoeken om speciale treinen in te plannen regelmatig voor: “We krijgen zo’n één keer per maand verzoeken voor extra ‘speciale treinen’. Daarnaast zijn er ook nog een aantal meer structurele treinen zoals de Dinnertrain uit Amsterdam voor toeristen en de wintersporttreinen." 

Twee locs met 5 rijtuigen

Op 29 september zet SSN twee Duitse locs in met ertussen vijf rijtuigen: voorop de 01 1075 uit 1940 en achterop de 65 018 uit 1958. In Nederland ging dat jaar de laatste stoomtrein uit dienst. De trein vertrekt uit Rotterdam en arriveert om 8.49 uur in Den Bosch. Hij rijdt tien keer een enkele reis. Meer dan duizend kaartjes zijn verkocht. “Een deel daarvan gaat naar ProRail voor de gebruikersvergoeding. Verder gebruikt SSN het voor steenkolen en onderhoud en om zo’n dag mogelijk te maken”, vertelt Ruben. Johannes vult aan: “Het is nogal een organisatie voor SSN. De stoomloc moet bijvoorbeeld na een aantal ritten water bijgevuld krijgen. Daar hebben we nog een extra rit voor ingepland, naar een apart spoor.” 

Gepubliceerd op