Praktijkproef op vijf overwegen

Nieuws

13 juni 2019

Uit het onderzoek van Movares uit 2018 bleek dat veel trillingen ontstaan wanneer de TRAXX-locomotieven van NS over ‘Harmelen-overwegen’ rijden. Zo’n overweg bestaat uit een betonnen plaat waarop de sporen zijn bevestigd. De overgang van een zachtere naar een hardere ondergrond kunnen bij deze overweg trillingen veroorzaken. Een andere oorzaak kan net voor de overweg liggen. De ballast (spoorgrind) kan hier de dwarsliggers (betonnen bielzen) minder goed ondersteunen, dit noemen we de ‘blinde vering’. Ook de ES-lassen (Elektrische Scheidingslassen) voor en na de overweg kunnen invloed hebben op trillingen.

Shimlift

()In de praktijkproef zijn Shimlifts aangebracht. Een Shimlift is een soort wig die zorgt voor een betere spoorligging. Na een korte test in Dorst is besloten om de sporen bij vijf overwegen (drie in Oisterwijk, één in Rijen en één in Dorst) volledig te voorzien van deze Shimlifts. In Oisterwijk zijn dat de overwegen Heusdensebaan, Moergestelseweg en Blokshekken/Spoorlaan. In Rijen de overweg Julianastraat en in Dorst de overweg Spoorstraat / Wethouder van Dijklaan. In elke gemeente is één woning bij een overweg voorzien van meetapparatuur. Hiermee zijn de trillingen van alle passerende treinen op de fundering van de woning gemeten. De bewoners gaven daarnaast hun ervaringen tijdens de proef aan.

Verschillende ervaringen

Direct na de plaatsing van de Shimlifts (in de week van 18 februari) namen de trillingen op alle locaties af. De ervaringen van bewoners in Rijen waren de eerste dagen van de proef heel goed, daarna ervaarde men de trillingen helaas net zo als daarvoor. In Dorst en Oisterwijk werden de trillingen anders ervaren, maar niet minder. Eind maart en begin april zijn de Shimlifts bijgesteld. Ook is extra onderhoud aan de ES-lassen in Rijen en Dorst uitgevoerd voor een beter resultaat. De metingen lieten desondanks geen verdere afname van de trillingen zien en de ervaringen van de omwonenden waren evenmin positief.
Voorlopig is de conclusie dat de praktijkproef veel informatie oplevert maar dat de afname van trillingen door de Shimlifts tegenvalt. Onderzoeksbureau Movares onderzoekt momenteel wat de oorzaak is van die tegenvallende effecten.
 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers