Rotterdam : Uitbreiding emplacement Rotterdam Noord
Steeds meer mensen reizen comfortabel en duurzaam met de trein. Meer treinreizigers betekent meer treinen op het spoor. En dus ook meer behoefte aan opstelruimte voor treinen die buiten dienst zijn. Daarom gaan we op emplacement Rotterdam Noord opstelsporen maken voor circa acht tot twaalf reizigerstreinen. Ook zullen deze treinen er straks worden schoongemaakt en gecontroleerd.
- Locatie
- Rotterdam
- Startdatum
- 2022
- Einddatum
- 2027
Toekomstgericht ontwikkelen
We onderzoeken momenteel hoe we het terrein optimaal kunnen inrichten om de reizigerstreinen te kunnen opstellen, schoonmaken en controleren. Ook bekijken we de mogelijkheden om het bestaande wachtspoor voor goederentreinen vanuit Rotterdam naar Gouda te verlengen. Op dit wachtspoor kunnen goederentreinen even stilstaan om reizigerstreinen voorrang te geven.
Goederenvervoer over het spoor wint nog altijd aan populariteit vanwege het duurzame karakter. Goederentreinen worden dan ook steeds langer. Daarom willen we het bestaande goederenwachtspoor verlengen van 590 naar 760 meter. De uitbreiding willen we zo circulair mogelijk doen; we hergebruiken materialen waar het kan.
Aandacht voor de omgeving
De komende jaren verrijst naast het emplacement een nieuwe woonwijk, Nieuw Kralingen. We houden graag rekening met deze nieuwe buren. Daarom zijn en blijven we in gesprek met gemeente Rotterdam en de projectontwikkelaar om ervoor te zorgen dat onze plannen passen in de leefomgeving. In het bestemmingsplan van Nieuw Kralingen is de aanleg van geluidswering tussen het emplacement en de woonwijk opgenomen. Zo blijft geluidsoverlast beperkt.
Ruim 60 jaar geschiedenis
De geschiedenis van emplacement Rotterdam Noord gaat terug tot 1856. Na het opheffen van het Rotterdamse Maasstation, ontstond behoefte aan een vervangend rangeeremplacement voor goederentreinen. Emplacement “Rotterdam Noord Goederen” was geboren.
In de beginjaren werden de goederentreinen op hun plek gezet met behulp van stoomlocomotieven. Deze werden later vervangen door diesels en nog weer later voor elektrische rangeertreinen. Tegenwoordig is er nog maar weinig beweging op het emplacement. Er staan nu een paar lege goederenwagons opgesteld en wat werkmaterieel. Maar daar komt dus verandering in. Straks is het dag en nacht een komen en gaan van reizigerstreinen en spoorpersoneel.
Vragen
Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met onze afdeling publieksvoorlichting. Dat kan telefonisch (0800-7767245) of via het contactformulier.