Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Rotterdam : Ombouw emplacement Rotterdam Noord

Steeds meer mensen reizen comfortabel en duurzaam met de trein. Meer treinreizigers betekent meer treinen op het spoor. En dus ook meer behoefte aan behandel- en opstelruimte voor treinen die buiten dienst zijn. Ook goederenvervoer over het spoor wint nog altijd aan populariteit vanwege het duurzame karakter. Goederentreinen worden dan ook steeds langer. Daarom gaan we het emplacement Rotterdam Noord ombouwen.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 9 juli 2024.
Locatie
Rotterdam
Startdatum
2022
Einddatum
2027

Nieuwe opstelsporen

Op het emplacement gaan we alle oude, niet meer in gebruik zijnde goederensporen en wissels verwijderen en vier nieuwe opstelsporen bouwen. Vanaf eind 2027 kunnen reizigerstreinen dan worden opgesteld, gecontroleerd en van binnen schoongemaakt. Het bestaande wachtspoor voor goederentreinen ter hoogte van het oude PTT-postperron wordt iets verlengd.

Langere goederentreinen kunnen dan op dit spoor even stilstaan om reizigerstreinen vanuit Rotterdam naar Gouda voorrang te geven. De uitbreiding willen we zo circulair mogelijk doen; we hergebruiken materialen waar het kan. Ook gaat ProRail onderhoudswerkzaamheden uitvoeren aan de wissels op de hoofdsporen. Na de projectuitvoering krijgt het emplacement een andere naam: Rotterdam Kralingen Opstelterrein.

Aandacht voor de omgeving

De komende jaren verrijst naast het emplacement een nieuwe woonwijk, Nieuw Kralingen. We houden graag rekening met deze nieuwe buren. Daarom zijn en blijven we in gesprek met gemeente Rotterdam en de projectontwikkelaar om ervoor te zorgen dat onze plannen passen in de leefomgeving. In het bestemmingsplan van Nieuw Kralingen is de aanleg van geluidswering tussen het emplacement en de woonwijk opgenomen. Zo blijft geluidsoverlast beperkt.

Meer over Nieuw Kralingen

Lange geschiedenis

De geschiedenis van emplacement Rotterdam Noord gaat terug tot 1856. Na het opheffen van het Rotterdamse Maasstation, ontstond behoefte aan een vervangend rangeeremplacement voor goederentreinen. Emplacement “Rotterdam Noord Goederen” was geboren.

In de beginjaren werden de goederentreinen op hun plek gezet met behulp van stoomlocomotieven. Deze werden later vervangen door diesels en nog weer later voor elektrische rangeertreinen. Tegenwoordig is er nog maar weinig beweging op het emplacement. Er staan nu een paar lege goederenwagons opgesteld en wat werkmaterieel. Maar daar komt dus verandering in. Straks is het dag en nacht een komen en gaan van reizigerstreinen en spoorpersoneel.

Vragen

Heb je vragen over dit project? Neem dan contact op met onze afdeling publieksvoorlichting. Dat kan telefonisch (0800-7767245) of via het contactformulier.

Contactformulier

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers