Wolfheze : Onderdoorgang

In Wolfheze vervangen we de overweg aan de Wolfhezerweg door een onderdoorgang. Met de komst van deze onderdoorgang verbetert de veiligheid en verkeersdoorstroming. Daarnaast verbeteren we het station in Wolfheze en wordt deze ook toegankelijk voor mensen die minder goed te been zijn. Ook passen we de sporen aan.

Locatie
Wolfheze
Startdatum
2024
Einddatum
2026

Veiliger en betere doorstroming

Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen straks veilig onder het spoor door. Door deze tunnel worden Wolfheze-Noord en -Zuid beter met elkaar verbonden, omdat er geen wachttijden meer zijn voor de spoorbomen. Met de extra treinen die we in de toekomst op het traject verwachten, zouden de wachttijden zonder de onderdoorgang alleen maar toenemen. 

Voor iedereen toegankelijk

Bij de werkzaamheden pakken we ook de toegankelijkheid van het station aan, met onder andere hellingbanen en een lift. Zo is het station straks ook bereikbaar voor mindervaliden of als je reist met een kinderwagen of bagage.

  • We gaan in Wolfheze van drie naar twee sporen en halen daarmee op twee plekken wissels weg; dat geeft minder storingen en minder onderhoud
    We gaan in Wolfheze van drie naar twee sporen en halen daarmee op twee plekken wissels weg; dat geeft minder storingen en minder onderhoud
  • De huidige voetgangerstunnel met toegang tot spoor 2 en 3 verdwijnt; we maken het station ook toegankelijk voor mindervaliden
    De huidige voetgangerstunnel met toegang tot spoor 2 en 3 verdwijnt; we maken het station ook toegankelijk voor mindervaliden

Van drie naar twee sporen

Het meest noordelijke spoor en alle wissels halen we weg. Minder wissels betekent ook minder onderhoud en storingen. Door het verdwijnen van de spoorwegovergang en het weghalen van wissels kunnen er in de toekomst meer en snellere treinen rijden. Ook de internationale treinen (ICE) van en naar Duitsland profiteren hiervan.

Met de aanleg van de tunnel onder het spoor verdwijnt de laatste grote Gelderse overweg op het traject Schiphol/Amsterdam – Utrecht – Nijmegen/ Duitsland.

Op de kaart

Op deze kaart kun je zien wat de plannen zijn voor de onderdoorgang, het station en het spoor in Wolfheze. De plannen zijn nog niet definitief. Via de kaart kun je ook jouw vragen, suggesties of zorgen delen met het projectteam.

Bekijk de kaart

Emissieloos bouwen

Wolfheze wordt omringd door Natura2000-gebied. Dat geeft een flinke uitdaging voor de bouw van de onderdoorgang. Om aan de stikstofnormen te voldoen, moet de aannemer nagenoeg emissieloos bouwen. Dus zonder stikstofuitstoot. Dat is lastig, maar mogelijk met elektrisch materieel.

Elektrisch bouwen is anders dan de klassieke bouwmethoden die we nu gebruiken. Het elektrisch materieel heeft (nu nog) een lagere productiecapaciteit, waardoor de planning van de werkzaamheden meer ruimte vraagt Ook is niet elk materieel al elektrisch beschikbaar. Dit kan betekenen dat er langere buitendienststellingen nodig zijn, dat er langer overlast voor de omgeving en reizigers is, en dat aanpassingen op de bouwplaats nodig zijn. Door de gevolgen van emissieloos bouwen voor de voorbereidingstijd, de bouwtijd, de bouwmethoden en het materiaal, kost de aanleg van de onderdoorgang meer tijd en geld dan oorspronkelijk geraamd.

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers